Päevatoimetaja:
Andres Einmann
+372 666 2072

Ida-Viru bussijandil ei näi lõppu olevat

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Repro

Esmaspäeval kirjutas Ida-Viru maavanem Riho Breivel õiguslikku auku kasutades viimaks alla liiniveolepingule riigihanke võitnud ASiga Sebe, ent tragikoomilisi pöördeid võttev bussifirmade kohtuskäimine kestab edasi.


Suurim vaidlus on pooleli hanke ümber, mille võitja saab õiguse teenindada järgneva kaheksa aasta jooksul kohalikke maakonnaliine üle Ida-Virumaa. See kant on bussifirmade jaoks magus, sest liinid on pikad ja rahvarohkete linnade vahel liigub palju elanikke.

Sel esmaspäeval kirjutaski Ida-Viru maavalitsus alla lepingule soodsaima pakkumise teinud Sebega, kes samadel liinidel ka praegu sõidab. Leping sõlmiti vaatamata sellele, et rahandusministeeriumi juures tegutsev riigihanke vaidluskomisjon tunnistas juba veebruaris, et hankel osalenud ASile Harjumaa Liinid on tehtud ülekohut ja Sebe võit on õigustühine.

Kuna aga Sebe vaidlustas kohtus omakorda vaidluskomisjoni arvamuse, jäi komisjoni otsus jõustumata ja maavalitsus ei pidanud seda järgima. Harjumaa Liinid pöördus õiguste kaitseks kohtusse, kuid sai maavalitsuse ja Sebe lepingut keelava määruse kätte alles teisipäeval ehk päev pärast lepingu sõlmimist.

Keeld aga tagantjärele ei kehti ja seetõttu on Sebe ametlik hankevõitja. Sebe omakorda kaebas riigihangete vaidluskomisjonile, et Harjumaa Liinid tuleks hanketingimuste täitmata jätmise pärast konkurentsist üldse eemaldada.

«Sellise kavaldamisega ei ole hankeleping õiguspärane,» hindas Harjumaa Liinide omanikfirma ASi Atko Grupp juhatuse liige Margo Tomingas. Tema meele teeb hapuks asjaolu, et lisaks pikale lepingule sai Sebe kasutada ka 21 CO2 kvoodiraha eest ostetud Iveco bussi.

Tominga sõnul on maavalitsus Sebet arusaamatutel põhjustel eelistanud ja Harjumaa Liine konkurentsist kõrvale jätnud. Nüüd läheb ettevõte lepingu tühistamise nimel taas kohtusse, sest peab maavalitsuse tegevust vaidluskomisjoni otsuse eiramisel riigihangete seaduse rikkumiseks.

Ida-Viru maavanem peab aga oma käitumist õigeks, sest lepingu venima jäämine oleks riigile toonud palju suuremat kahju. «Mul oli seaduslik õigus leping sõlmida ja nii me ka tegime,» põhjendas Breivel. Harjumaa Liinid jäi lepingukeelu taotlemisel napilt hiljaks ja maavalitsus kasutas avanenud võimaluse ära.

Sama meelt on ka maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Ingmar Roos, kelle sõnul langetati otsus reisijate huvidele mõeldes. «Olukord on juba suhteliselt naeruväärseks muutunud,» nentis ta. «Kogu selle vaidlustuste virvarri taustal ei saa Ida-Viru bussireisija olla see, kes peab selle jama ära taluma. Kokkuvõttes on vaja inimesed ära vedada.»

Roosil on pahameeleks põhjust, sest Ida-Virumaa kohalikel liinidel on segadus väldanud juba kaheksa aastat. Selle aja jooksul on bussifirmad sõitnud ajutiste lepingute alusel, mida maavanem iga kahe aasta tagant pikendas.

«Paraku ongi kujunenud tavaks, et ühistranspordi hanked mattuvad ühel hetkel vastastikuste kaebuste alla, mis ei vii edasi. Tihtipeale vaidlustatakse lihtsalt vaidlustamise pärast,» ütles Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi.

Paari nädala pärast plaanib firma Paldiski sadamas seisvatele bussidele järele minna ja esimesed sõidud Kirde-Eestis teevad need 1. aprillil.

Maavalitsus ja Sebe kalkuleerivad, et Harjumaa Liinide kohtuvaidlus ei tohiks nende lepingut ohustada. «Eks kohtuveskid jahvatavad ja kui nad jõuavad teisele lahendile, siis antakse bussivedu üle,» nentis maavanem.

Tagasi üles