Iga ise tehtud tegevus pakub lapsele eduelamust ning need omakorda kasvatavad lapse enesekindlust ning -usku. Lapsele tuleb pakkuda eakohaseid tegevusi ning võimalusi ning pole vaja tema võimetest või vanusest üle hüpata. Samas jällegi pole vaja ka last igavesti imikuna kohelda, sest tegelikult on nad väga arukad ja võimekad, kui me ainult lubame neil seda olla.
Rume.ee soovitused, kuidas kasvatada iseseisvat last
Lapsele eakohane keskkond
Seega esimene asi, mida jälgida on, et kas kodus on lapsel võimalus iseseisvalt igapäeva toimetusi teha. Kas tema jalatsid on asetatud jalatsiriiuli alumisele riiulile, et ta saaks need ise sealt võtta? Kas tal on võimalik ise hambaid või käsi pesta? Kas lapse riided on lapsele kättesaadaval kõrgusel? Kas laps saab kõrvalt jälgida või ise appi tulla toidu valmistamisel?
Lapsed lausa armastavad lüüa kaasa igapäeva tegevustesse, sest need on nende jaoks põnevad. Proovi luua kodu, kus sinu laps saab ise käed külge lüüa! Siinkohal tulebki appi lapse eakohasusele vastav mööbel. Näiteks aitab torntool või astmepink ulatuda kraanikausini, et enda hambaid või käsi pesta. Needsamad mööbliesemed leiavad kasutust ka köögis toidu ettevalmistamisel. Laste Montessori raamaturiiul või garderoob on temale paraja suurusega, et sinna ise asetada või võtta enda mänguasju, raamatuid või rõivaid.
Proovi ka koos lapsega sügisel lehti riisuda või pärast söömist nõusid pesta, usu meid, nad teevad seda põnevusega ning hiljem on oma saavutuse üle väga uhked. Sinu kui täiskasvanu roll on siikohal luua tingimused, et laps saaks iseseisvalt toimetada. Väga hästi toetab lapse iseseisvuse eakohaselt arendamist Montessori pedagoogika ning sellega kaasas käivad õpi- ja keskkonna põhimõtted.
Aega on
Igasuguse ise tegemise ja oskuste õppe juures on kriitilise tähtsusega aeg või õigemini aja planeerimine. Alati on lihtsam laps ise kiirelt riidesse panna või kõik mänguasjad kokku korjata, kuid ära tegemine ei aita lapsel ise harjutada. Alguses on kindlasti vaja kannatlikkust ning lisaaega, sest lapsel võtab kõik rohkem aega, kuid vanema poolne tagantkiirustamine ei muuda lõpuks protsessi kiiremaks, vaid vastupidi. Planeeri igaks tegevuseks rohkem aega ning kannatust ning juba peatselt saad nautida vilju, sest laps oskab ise väga hästi toimetada ning tunneb hakkamasaamise üle uhkust.
Kuidas võtta aega hommikuti, kui on alati väga kiire?
Sul kindlasti tekkis küsimus, kuidas seda kõike teha hommikuti, kui tihti peale on kiire. Selle jaoks oleme pannud sulle kokku mõned soovitused, kuidas hommikust rutiini sujuvamaks muuta.
Mõelge üheskoos välja ja pange piltidega seinale hommikurutiini tegevused, mida laps saab ise järgida.
Hoidke rutiini.
Pange riided eelmisel õhtul valmis ja lase seda lapsel ise teha.
Hoidke uinumise ja ärkamise kellaajad võimalikult samad.
Vältige väljendeid nagu “meil on kiire”, “tee kiiremini” jne. Parem selgitage lapsele, mis on järgmine samm, mida ta teeb. Mida väiksem samm, seda kergem on tal seda teha, see omakorda toob eduelamuse kiiremini ning innustab järgmist sammu ette võtma.
Ka väikelaps suudab vastutada
Lõpuks käib iseseisvuse kasvamisega alati kaasas ka vastutuse võtmine. Ka väikesele lapsele meeldib vastutada, kuid siin tuleb alati jälgida, et see vastutus oleks eakohane. Näiteks 3-aastane ei juhi seda, et millal on tema uneaeg, selle otsuse peaks ikka tegema lapsevanem. Kuid samal ajal saab 3-aastane laps valida, et kummalt poolt teed täna jalutada, kui mõlemad teed viivad samasse kohta välja. Hästi hea on anda lapsele valikuvõimalusi, kuid need valikud tuleb anda ette täiskasvanu poolt. Samuti peaksid mõlemad valikud olema nö positiivsed valikud. Näiteks õhtusöögil, kui taldrikus on kolm toiduainet, võib anda lapsele valida, millises järjekorras ta need sööb, aga mitte lihtsalt, et kas laps sööb üldse midagi.
Loo oma lapsele keskkond, kus ta saab ise toimetada. Selle jaoks vajaliku mööbli kui ka erinevad mänguvahendid leiad Rume.ee e-poest. Avasta tootevalik ning kujunda keskkond, kus sinu laps saab areneda iseseisvaks!