See, mis teeb juhuslikust inimhulgast meeskonna ja elanikkonnast rahva, on suhtlemine. Ilma suhtlemiseta inimest ei olegi. Juba antiikajal teati, et inimese inimlikkus peitub tema kollektiivsuses, millele võib lisada, et tema kultuur(sus) omakorda sõltub sellest, kuidas ta oma kollektiivsust korraldab. Milliseid reegleid kehtestab, mida ühistöös teistega loob. Kuid kõige alguses on ikkagi suhtlus, millel seisab mõiste «meie». On vale taunida maailma jagamist «meieks» ja «nendeks». Selline jagamine on iseenesest loomulik, vajalik ja vältimatu. «Meiesid» on nii loodusrahvastel kui moodsal interneti-inimkonnal palju ja nad võivad suuresti erineda, kuid üks tasand on enam-vähem kõigil olemas ja seda võib nimetada rahvaks. Rahvad on olemas olnud igiammustest aegadest peale ja on ka täna, nad räägivad enamasti sama või sarnast keelt ja teavad, et nad on «meie».
Tellijale
Postimees 165 ⟩ Postimehe seitse pastlapaari
Kuid nagu on vahe niiskel liival ja savil, nii erinevad ka rahvad oma ühtehoidmise ja omakuvandi tugevuselt. Mida rohkem sideainet, seda tugevam materjal. Mida rohkem suhtlust, seda sidusam ja teovõimelisem on rahvas. Eestlaste kohta on oletatud, et hakkasime ennast rahvana tundma muistse vabadusvõitluse lõpuks. Seda on pilgatud rahvusromantikaks, kuid pilge on asjatu.
Me teame, et suur osa aktiivsemaid eestlasi sai muistse vabadusvõitluse käigus kokku – sõna otseses mõttes, näiteks Madisepäeva lahingus. Sõda, muide, on teisigi rahvaid kokku neetinud, nii juhtus see näiteks sakslastega Napoleoni sõdade aegu. Eestlaste võitlus lõppes 13. ja 14. sajandil paraku lüüasaamisega ja sel kombel, nagu Lembitu päevil, ei saadud enam kokku sajandeid.