VHK 12. klassi õpilased Martin Koldits ja Oskar Murand küsitlesid töö raames kooli pisut enam kui 300 õpilasest 250, kellest regulaarselt ehk iganädalaselt töötab iga kümnes. «Kui võtta, et see on ühe klassi peale umbes 3 õpilast, siis see on päris paras hulk,» arvas Murand.
«Meid üllatas, et motivatsioon koolis õppimiseks oli kõrgem võrreldes nendega, kes ei käinud tööl - kooli võeti palju tõsisemalt. Neil on prioriteedid rohkem paigas,» rääkis Murand.
«Tööl käijad kulutasid rohkem aega õppimisele, kui nad said seda tööl teha. Samuti üritasid võimalikult palju koolis õppida, et kui tunnid läbi said, tegid oma asjad ruttu ära ja läksid tööle edasi. Need, kes tööl ei käinud, läksid aga koju ega teinud eriti midagi,» muigas ta.
Enamasti mindi tööle taskuraha pärast, mõni tõi välja ka, et pere või isiklike rahaprobleemide tõttu. «Toodi välja ka kogemust, et tulevikus tööle minnes oleks, mida öelda – enamik tööandjaid nõuab ju töökogemust,» rääkis Murand.
Millist tööd täpsemalt tehti, nad ei uurinud, ent vastustest õppimise kohta tuli välja, et paljudel on nii-öelda passiivsed tööd, kus tuleb kohal või valvel olla, aga saab vahepeal ka koolitükke õppida.
Murandi sõnul oleks sel teemal veel palju huvitavat uurida: kuidas töötavad õpilased koormusega vastu peavad, kas nad väsivad, samuti seda, kas sellel, mis tüüpi tööd nad teevad, on seos sellega, kuidas neil läheb koolis. «Näiteks paar õpilast, kes ütlesid, et töötavad terve päeva, neil olid ka koolis keskmiselt kehvemad tulemused. Samas ühel teisel, kes käis ka üsna pikalt - 7 tundi päevas tööl, läheb enam-vähem hästi. Ilmselt see oleneb nii töö tüübist kui enda motiveeritusest,» lausus Murand, kes töötas ka ise möödunud aastal, kuid loobus sellest ajanappuse tõttu.