Päevatoimetaja:
Loora-Elisabet Lomp
+372 5916 2730

Ministeerium taunib linnade transpordisoodustusi oma elanikele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tartu linn lubab linnaliinidel tasuta sõita neil üle 65-aastastel, kelle elukoht rahvastikuregistri järgi on Tartu linn. Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium leiab, et selline soodustus on põhjendamatult ebavõrdne.
Tartu linn lubab linnaliinidel tasuta sõita neil üle 65-aastastel, kelle elukoht rahvastikuregistri järgi on Tartu linn. Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium leiab, et selline soodustus on põhjendamatult ebavõrdne. Foto: Margus Ansu

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul käituvad vääralt need linnad, kes pakuvad ühistranspordis soodushindu vaid omavalitsusse elama registreeritud inimestele.

«Oleme seisukohal, et linnaliinidel ei ole üldreeglina põhjendatud seada sõidusoodustused sõltuvusse sõitja registrijärgsest asukohast, kuna tegu on võrdse kohtlemise rikkumisega üldprintsiibis,» põhjendas ministeeriumi avalike suhete nõunik Rasmus Ruuda.

Ministeeriumi arvamuse aluseks on eelmise nädala märgukiri õiguskantsler Indrek Tederilt. Õiguskantslerini oli jõudnud näiteks kaebus sellest, et Vormsi ja mandri vahel sõitval praamil tehakse Vormsi valda registreeritud inimestele sõidusoodustusi nii enda kui ka sõiduki üleveoks.

Samuti müüvad oma elanikele odavamaid ühistranspordipileteid ka mitmed linnad. Tallinna registreeritud inimesele on ühistranspordi kuupilet kuni 4,5 eurot odavam kui väljaspool Harjumaad elavale inimesele. Tartu on kehtestanud aga korra, mille kohaselt saavad linnaliinidel tasuta sõita Tartusse elama registreerinud üle 65-aastased elanikud, raske puudega isikud, nelja- või enamalapselised pered ja puudega lapse või sügava puudega isiku saatjad.

Teder märkis, et ühistranspordiseadus ei näe ette võimalust kehtestada rahvastikuregistri kandel põhinevaid soodustusi. Õiguskantsler palus ministeeriumil analüüsida, mis puhkudel selliseid soodustusi teha saaks ning panna see täpsemalt kirja ka seadusesse. Tederi hinnangul ei ole soodustused tõenäoliselt vastuolus Eesti põhiseadusega, küll aga Euroopa Liidu õigusaktidega.

Linn loob ebavõrdset kohtlemist

Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et otsus linna elanikele teiste inimestega võrreldes soodsamaid sõidutingimusi pakkuda langetati juba ammu.

«Tartu mure on see, et soodustada inimeste elama asumist kohalikku omavalitsusse,» põhjendas Tamm. Kuigi uusi pensionäre soodustusega tõenäoliselt ei meelita, võivad end linlaseks kirjutada siin elavad, ent mujale registreeritud inimesed.

Kuivõrd aga bussikontrolöridel on keeruline kontrollida inimeste registrijärgset elukohta, siis pole seda praegu praktikas tehtud, vaid lähtutud ainult isikut tõendavast dokumendist või linnavalitsuse lubadest. Kuna soodustuste kasutegur pole teada, siis võib Tartu soodustustest loobuda. «Kui meieni peaks ka õiguskantsleri seiskohad, siis me kindlasti kaalume seda,» sõnas abilinnapea.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kinnitusel pole Tartu põhjendused pädevad. «Sõidusoodustuste kehtestamine eesmärgiga mõjutada inimesi määrama oma registrijärgseks elukohaks linna, ei ole kooskõlas ühistranspordiseaduse mõttega ega ka Euroopa Liidu õiguse printsiipidega. Selle kohta on olemas vastavad Euroopa Kohtu lahendid,» sõnas Ruuda.

Ministeerium ei välista ühistranspordiseaduse täpsustamist, kuid kõiki juhtumeid see tõenäoliselt reguleerima ei hakka. Mõnedes omavalitsustes on soodustuste loomine siiski põhjendatud.

Tagasi üles