Peale sunnitud sotsiaalabi
«Eesti näide, kus soodustused on jäetud vedaja kanda, on vägagi tavatu. Näiteks nii Soomes kui Lätis on need kompenseeritud riigi poolt,» ütles AS Sebe juhatuse esimees Kuldar Väärsi. Tasuta sõitvaid eelkooliealisi ja puuetega inimesi või nende saatjaid oli SEBE kaugliinidel möödunud aastal umbes 40 000 ehk enam kui 1,8 protsenti kõikidest reisijatest.
Piletimüügiga tegelev Tallinna Bussijaam OÜ müüb Bussireiside nime all pileteid enam kui 40-le bussifirmale üle Eesti. Nende andmebaaside kohaselt moodustavad tasuta piletid 2,6 protsenti kõigist väljastatud piletitest. Saamata jäänud raha hulka on keeruline selgeks teha. Bussireiside esindaja Vello Talves ütles aga, et sageli reisivad täissoodustusega sõitjad Tallinna-Tartu liinil. Kui arvestada, et täispilet maksab seal 10 eurot, siis jääb bussifirmadel tema arvutuste kohaselt saamata üle poole miljoni euro aastas.
Sama meelt oli Tarbusi teenindusdirektor Ervin Nõmme. «Esiteks on see rahaliselt suur koormus. Tarbusel on kõik soodustused kokku miljoni krooni ringis aastas ja seda ainult Tartumaa avalikel liinidel,» ütles ta.
Lisaks rahakulule tabab veofirmasid ka sõitjate pahameel. Eesti Autoettevõtete Liidu juhi Villem Tori sõnul on korduvalt esinenud juhtumeid, kus bussi on tulnud trobikond tasuta sõidu õigusega eelkooliealisi ja hõivanud kohad, mille jaoks reisijad olid kassast pileti juba soetanud. Bussijuht ei saa aga endale lubada seda, et reisijad talvel peatusse või metsa vahele ootama jätab.
Nii on kommertsveofirmad ühel meelel selles, et riik on pannud neile sisuliselt sotsiaalabi osutamise ülesande, mis on vastuolus ettevõtlusvabaduse ja omandipõhiõigusega.
See ei puuduta aga ettevõtteid, kelle vedusid riik omast taskust doteerib. Näiteks Edelaraudtee reisijateveo juht Annemari Oherd ütles, et tasuta reisijate kulu on riigi toetussummasse juba sisse arvestatud, mistõttu pole ettevõttel sobilik tasuta reisijate vedamise üle kurta.