Rein Lang ja Väino Koorberg arutlesid Kuku raadio saates «Olukorrast ajakirjanduses», kuidas peaksid meediaettevõtted Google'i uksele koputama, mis ohud peituvad Valgevene-Poola piirikriisi kajastamises ning kuidas paistab välja kiirkorras piiriehitus.
Eelmisel nädalal kinnitas valitsus 2021.–2030. aasta kultuuri arengukava. Seejuures sai kinnitust mõte, et kultuuri sildi all võiks arendada meediapoliitikat. Eriti praegusel ajal, mis on Koorbergi hinnangul meediale keeruline.
Ta leidis dokumenti lugedes mitu kohta, kus ajakirjandusest on räägitud: käsitledes kultuuriajakirjandust ja avalik-õiguslikku meediat, analüüsides kvaliteetse inforuumi vajadust ning põhjendades, miks on vaja just eestikeelset ajakirjandust.
Arengukava autorid muretsevad siinsel turul eelisseisundis olevate välismaiste platvormide suure mõju pärast. Koorberg tõi välja, et nüüdseks on Saksamaa jõudnud Google'iga kokkuleppele, mille järgi peab internetiplatvorm hakkama ajakirjandusettevõtete otsingutulemuste kuvamise eest tasuma ehk sisu tootmise eest maksma. Varasemalt on nad saates rääkinud, kuidas samasuguse kokkuleppe on saavutanud Austraalia ja Prantsusmaa.
Meediafirmad Google'ilt raha nõutamas
Langi sõnul peaks riiklik poliitika tagama, et turul oldaks reklaamiraha kogumises Google'i ja teiste sotsiaalmeedia hiidudega võrdses positsioonis. Miljoni dollari küsimus on see, kuidas seda saavutada.
Saksamaal saavutasid kokkuleppe ajalehtede kirjastajad ehk meediafirmad, mitte Saksamaa või liidumaade valitsused. Prantsusmaal tema teadmiste järgi samamoodi, kuigi Prantsusmaal on riiklik positsioon läbirääkimistes märksa suurema kaaluga.
Lang ei saa aru, et kui reklaamiraha ärakorjamine on Eestis probleem, siis peaksid meediafirmad ammu koputama Google'i uksele. Nad saaksid öelda, et menetluses on eelnõu, mis annab meediafirmadele õiguse Google'ilt raha nõuda, aga räägime juba ilma seaduseta läbi, argumenteeris Lang.