AS Samat ja MTÜ Põhja-Eesti ühistranspordikeskus sõlmisid 2012. aastal Harjumaa bussiveo lepingu, mis pidi kehtima kuni 2021. aastani. Kokku lepiti ka 605 000 euro suurune tagatis, mille tellija võis sisse nõuda, kui leping lõpetatakse ennetähtaegselt vedajast tingitud asjaoludel.
Samat tegi 2018. aasta alguses keskusele ettepaneku leping enne tähtaega lõpetada. Vedaja teenindas nii avalikke kui ka kommertsliine, kuid avalikel maakonnaliinidel hakkas alates 1. juulist 2018 noortele ja eakatele sõitjatele kehtima tasuta ühistransport. Vedaja väitel vähendas see nende piletitulu kommertsliinidel. Samuti ei saanud nad hankel osaledes ette näha kütuseaktsiisi tõusu 2015. aastal.
Ühistranspordikeskus teatas, et ettevõttel pole õigust lepingut ennetähtaegselt üles öelda. Keskus lõpetas lepingu ise 1. oktoobrist ja nõudis vedajalt täitmistagatise täies ulatuses sisse.
Samat vaidlustas keskuse otsuse kohtus. Haldus- ja ringkonnakohus jätsid nende kaebuse rahuldamata, kuid riigikohtu halduskolleegium rahuldas selle osaliselt.
Riigikohus: tagatise sissenõudmine polnud õiguspärane
Riigikohtu kolleegiumi hinnangul oli ühistranspordikeskusel õigus Samatiga sõlmitud leping üles öelda, sest ettevõte oli keskusele teatanud, et reisijatevedu võib lähiajal katkeda. Kuna tegemist oli halduslepinguga, siis ei saanud ettevõte ise seda ühepoolselt lõpetada.
Samas leidis riigikohus, et vedajalt tagatise sissenõudmine polnud õiguspärane ja ühistranspordikeskus peab selle küsimuse uuesti lahendama.
Lisaks selgitas riigikohus, et see pole seaduses keelatud ristsubsideerimine, kui vedaja katab avaliku liiniveo puudujääki kommertsvedude tulude arvelt. Seega oleks ühistranspordikeskus pidanud sisuliselt kontrollima kaebaja väidet, et kommertsveo tulude äralangemine ohustas avaliku liiniveo jätkumist.