Tallinna Kiikhobu ja Pallipõnni lasteaedade logopeed Helje Möller esitab endale igal tööpäeval küsimuse, kuidas teha täna oma tööd nii, et napist paarikümnest minutist abivajava lapse jaoks ei läheks ükski hetk raisku. Sest lapsepõlv on lühike ja kaunist emakeelest võib sõltuda selle lapse tulevik.
HARIDUS JA TEADUS ⟩ Aasta tugispetsialist Helje Möller: «põlisev» r võib olla vaid jäämäe tipp
Kui tihedalt on seotud logopeedilised probleemid ja õpiraskused?
Seal on otsene seos: suur osa väikese lapse maailmatundmisest ja teadmistest tuleb läbi kõne, ta saab teada, et kõikidel asjadel on nimed, ta kuulab muinasjutte, hakkab lugema ja kirjutama. Kui üks osa jääb vahelt ära, tekivadki raskused. Kui laps ei kuule häälikuid õigesti, ta ei saa muinasjuttudest aru, siis on tal ka raske kirjutama ja lugema õppida. Lahenduseks on konkreetsed võtted ja abivahendid. Näiteks saab häälikupikkuse võrdlemiseks võtta appi viiplemise.
Milline logopeediline nipp või harjutus kuluks kõigile ära?
Ei midagi keerulist. Kui räägite oma lapsega, siis proovige teda päriselt kuulata ja tähele panna. Proovige päriselt vestelda, mitte ainult küsimustele vastuseid saada, ja kui vastus mõnele küsimusele kohe ei tule, andke lapsele aega. Näiteks küsite lapselt sügiseste kaselehtede värvi ja laps vaikib, teinekord päris pikalt ning ütleb siis äkki, et need on kollased.