Päevatoimetaja:
Margus Martin

Kaunitar keerati vatiteki sisse ja lasti mööda jääd alla

Copy
Karskadööritrikid pildi nimel? Kas see pole mitte liiga kõrge hind kunsti eest? Kummarduse meeskond nii ei arva.
Karskadööritrikid pildi nimel? Kas see pole mitte liiga kõrge hind kunsti eest? Kummarduse meeskond nii ei arva. Foto: Riina Varol

Lahkunute hinged, vaeslapselood ja loomalausujad. Kõik need ärkavad ellu käsikäes kohaliku parima moeloominguga ühes loodusmütoloogilises kunstiprojektis Kummardus.

Mis saab siis, kui panna ühte patta Eestimaa looduse kauneimad paigad ning ligi saja parima disaineri looming? Midagi nii erilist ja ilusat, et see raputaks ka laia maailma. Just selline projekt on «Kummardus». Hulljulge idee – kindel see.

Mahukas ettevõtmine, mis võttis mitu aastat aega ning veeretas tegijate teele nii kaskadööritrikke kui ka kaelamurdvalt keerukaid logistikaülesandeid. Kuid kes alla ei anna, see suudab viimaks teoks teha ka pealtnäha kõige võimatuma idee. Asja hing ja Art Director (AD) Piret Puppart (pildil) jutustab põnevaid, üllatavaid ja vahel lausa ohtlikke lugusid lummavate kaadrite taga.

Piret Puppart jagab vahetuid muljeid Kummarduse projekti kaadri tagant. Professor Piret oli ise asja juures tegev AD, stilisti ja kaskadöörina.
Piret Puppart jagab vahetuid muljeid Kummarduse projekti kaadri tagant. Professor Piret oli ise asja juures tegev AD, stilisti ja kaskadöörina. Foto: Www.marinsild.com

Piret Pupparti mõõtu moenähtust meil Eestis teist ei leidu. See ulgusaarlasest talent on üks tulihingelisemaid ja pühendunumaid pärimuskultuuri austajaid ja uurijaid. Lisaks juhib ta Eesti Kunstiakadeemia moeosakonda ning lükkab lendu aina uusi noori andeid. Ja kõigele lisaks tunneb see miniatuurne tegus naine isiklikult kõiki disainereid, kes Eesti moepüünel või disainimärkide maastikul laiemalt midagi loovad. Unikaalne kokteil omadusi loomaks esinduslik almanahh eesti loodusest, pärimusest ja moekunstist. Kõik lood on kirja pandud otse kohapeal kinni püütud vahetute muljetena Piret Pupparti sõnastuses.

Pildistamine vee peal Soomaal oli kõige raskem. Istusime kogu tiimiga kanuudes ja modell haabjas. Kanuud olid väga-väga liikuvad. Iga hetk võis tulla tuuleiil ja meid lihtsalt ära sõidutada. Mina sumpasin kalamehekummikutega rinnuni vees ja sikutasin võtet paika. Lisaks oli omaette seiklus see, kuidas me asju sinna organiseerisime. Näiteks metsa oli vaja kahe mehega vedada kolmsada meetrit haabjat, sest tahtsime just traditsioonilise, käsitööna valminud paadiga pildistada.
Riina Põldroosi kleidil annavad põhjamaised virmaliste valgusmängu värvid vihje sellele, kui tähtsad on meie kultuuris tegelikult videvikutunnid.
Pildistamine vee peal Soomaal oli kõige raskem. Istusime kogu tiimiga kanuudes ja modell haabjas. Kanuud olid väga-väga liikuvad. Iga hetk võis tulla tuuleiil ja meid lihtsalt ära sõidutada. Mina sumpasin kalamehekummikutega rinnuni vees ja sikutasin võtet paika. Lisaks oli omaette seiklus see, kuidas me asju sinna organiseerisime. Näiteks metsa oli vaja kahe mehega vedada kolmsada meetrit haabjat, sest tahtsime just traditsioonilise, käsitööna valminud paadiga pildistada. Riina Põldroosi kleidil annavad põhjamaised virmaliste valgusmängu värvid vihje sellele, kui tähtsad on meie kultuuris tegelikult videvikutunnid. Foto: Riina Varol
Loodus oli pildistamistes nagu omaette osaline – see, kuidas ilm ja valgus meie ümber muutus, kuidas ta konkreetselt, tuntava käega kaasa elas ja kaasa aitas. Taevaskojas pildistades toimus meie sealoleku ajal midagi nii müstilist, mida inimese jõuga poleks kunagi võimalik luua: jõe kohalt tõusis udu ning päikese viltused kiired puurisid läbi puuvõrade. Ehtne Eestimaa looduse muinasjutt talletatuna ühte hetke.
Loodus oli pildistamistes nagu omaette osaline – see, kuidas ilm ja valgus meie ümber muutus, kuidas ta konkreetselt, tuntava käega kaasa elas ja kaasa aitas. Taevaskojas pildistades toimus meie sealoleku ajal midagi nii müstilist, mida inimese jõuga poleks kunagi võimalik luua: jõe kohalt tõusis udu ning päikese viltused kiired puurisid läbi puuvõrade. Ehtne Eestimaa looduse muinasjutt talletatuna ühte hetke. Foto: Riina Varol
Muistne eesti pärimus annab moeseeriale loodusmütoloogilise sügavuse. Eesti rahvapärimuses olid tähtsal kohal ka kurvema alatooniga vaeslapselood. Üks neist koos vaeslapse pisaratega on talletatud selles Kõrvemaa kaadris Mithio kampsuni ja Kaia Saarna prossiga.
Punane värv on eesti kultuuris väga tähtis väekas ja kaitsev värv. Punane lõng hoiab elus iidsed traditsioonid, kuidas vanad eestlased ennast ravisid: haige koha ümber tuli keerutada kindel arv keerde punast lõnga.
Muistne eesti pärimus annab moeseeriale loodusmütoloogilise sügavuse. Eesti rahvapärimuses olid tähtsal kohal ka kurvema alatooniga vaeslapselood. Üks neist koos vaeslapse pisaratega on talletatud selles Kõrvemaa kaadris Mithio kampsuni ja Kaia Saarna prossiga. Punane värv on eesti kultuuris väga tähtis väekas ja kaitsev värv. Punane lõng hoiab elus iidsed traditsioonid, kuidas vanad eestlased ennast ravisid: haige koha ümber tuli keerutada kindel arv keerde punast lõnga. Foto: Riina Varol
Põrnikad ja mardikad olid meie esivanematele väga tähtsad – neis usuti elavat surnute hinged. Head hinged, toetavad hinged. Neid nimetati mardusteks ja sellest sõnast ongi mardikas tulnud. Tanel Veenre mardikamustrid siidist tuunikatel jätkasid nii võrratult seda lugu, mida rääkida soovisin. Ja mets on eestlastele alati olnud tähendusega koht, kodu ja kaitse. On küll ka metsa eksimise lugusid, kuid meie esivanemad ei kartnud metsa, vaid armastasid seda.
Põrnikad ja mardikad olid meie esivanematele väga tähtsad – neis usuti elavat surnute hinged. Head hinged, toetavad hinged. Neid nimetati mardusteks ja sellest sõnast ongi mardikas tulnud. Tanel Veenre mardikamustrid siidist tuunikatel jätkasid nii võrratult seda lugu, mida rääkida soovisin. Ja mets on eestlastele alati olnud tähendusega koht, kodu ja kaitse. On küll ka metsa eksimise lugusid, kuid meie esivanemad ei kartnud metsa, vaid armastasid seda. Foto: Riina Varol
Fotolavastusi ühendab peegelduste motiiv. Eesti kultuuris on alati tähtsal kohal olnud side teispoolsusega. Taevas maa peal ja maa taevas. Ning sära ja sädelust, uhkeid ja edevaid asju on siin alati hinnatud, pole mingit liigset tagasihoidlikkust.
Fotolavastusi ühendab peegelduste motiiv. Eesti kultuuris on alati tähtsal kohal olnud side teispoolsusega. Taevas maa peal ja maa taevas. Ning sära ja sädelust, uhkeid ja edevaid asju on siin alati hinnatud, pole mingit liigset tagasihoidlikkust. Foto: Riina Varol
Tõeline seiklus oli koobastes käimine, sinna teede leidmine ja kaljunukkide peal kõõlumine. Enda peal katsetasin kõik ära, kas seal ikka ellu jääb.
Mind selline kaskadööriks olemine üldse ei sega. Hea meelega proovisin igasugused jääseinad üle ja põhimõtteliselt igale poole pääses, kui väga tahta.
Meie videomees oli kõige tugevam, tema võttis modelli vahel kukile.
Kaunitar keerati vatiteki sisse ja lasti mööda jääd alla – ise oleks liiga ohtlik olnud sinna ronida, see oli kohutavalt libe! Aga kuna me ei jätnud jonni, saime Jägala joa alustes koobastes pildistada. Valgest pärlitega võrgust rõivad disainis Lilli Jahilo.
Tõeline seiklus oli koobastes käimine, sinna teede leidmine ja kaljunukkide peal kõõlumine. Enda peal katsetasin kõik ära, kas seal ikka ellu jääb. Mind selline kaskadööriks olemine üldse ei sega. Hea meelega proovisin igasugused jääseinad üle ja põhimõtteliselt igale poole pääses, kui väga tahta. Meie videomees oli kõige tugevam, tema võttis modelli vahel kukile. Kaunitar keerati vatiteki sisse ja lasti mööda jääd alla – ise oleks liiga ohtlik olnud sinna ronida, see oli kohutavalt libe! Aga kuna me ei jätnud jonni, saime Jägala joa alustes koobastes pildistada. Valgest pärlitega võrgust rõivad disainis Lilli Jahilo. Foto: Riina Varol
Eesti pärimuskultuuris on tähtsal kohal maagilised arvud. Kolm ja kaks. Siin on paar: kaksikud Kristel Kuslapuu pöörase mustriga kootud kleitides ja mütsides, istumas kahte reaalsust siduval sümboolsel purdel Kõrvemaal.
Eesti pärimuskultuuris on tähtsal kohal maagilised arvud. Kolm ja kaks. Siin on paar: kaksikud Kristel Kuslapuu pöörase mustriga kootud kleitides ja mütsides, istumas kahte reaalsust siduval sümboolsel purdel Kõrvemaal. Foto: Riina Varol
Eesti kultuuris on tähtsad tegelased loomad ja nii on neil koht ka «Kummarduse» loos. Kuid loomade pildile saamine on alati paras väljakutse! Modell Triinu Malv oli meil tõeline loomalausuja – ta rääkis oina ilusasti ära, nii et too tõesti tahtis lõpuks seal pildil olla. Kleitide autor on Riina Põldroos, kaabud Adrikorn Artefacts.
Tallekesega pildistades olime kindlad, et ega ta seal kaua püsi, aga imekombel tundis ta end süles nii turvaliselt, et jäi magama. Kui ta maha panime, siis ta ei liigutanud ja ehmusime päris ära. Mõtlesin, et mis nüüd küll juhtus! Aga kui õrnalt raputasime, siis ta ajas end rõõmsalt jalule. See oli päris maagiline hetk.
Eesti kultuuris on tähtsad tegelased loomad ja nii on neil koht ka «Kummarduse» loos. Kuid loomade pildile saamine on alati paras väljakutse! Modell Triinu Malv oli meil tõeline loomalausuja – ta rääkis oina ilusasti ära, nii et too tõesti tahtis lõpuks seal pildil olla. Kleitide autor on Riina Põldroos, kaabud Adrikorn Artefacts. Tallekesega pildistades olime kindlad, et ega ta seal kaua püsi, aga imekombel tundis ta end süles nii turvaliselt, et jäi magama. Kui ta maha panime, siis ta ei liigutanud ja ehmusime päris ära. Mõtlesin, et mis nüüd küll juhtus! Aga kui õrnalt raputasime, siis ta ajas end rõõmsalt jalule. See oli päris maagiline hetk. Foto: Riina Varol
Tallekesega pildistades olime kindlad, et ega ta seal kaua püsi, aga imekombel tundis ta end süles nii turvaliselt, et jäi magama. Kui ta maha panime, siis ta ei liigutanud ja ehmusime päris ära. Mõtlesin, et mis nüüd küll juhtus! Aga kui õrnalt raputasime, siis ta ajas end rõõmsalt jalule. See oli päris maagiline hetk. FOTO:
Tallekesega pildistades olime kindlad, et ega ta seal kaua püsi, aga imekombel tundis ta end süles nii turvaliselt, et jäi magama. Kui ta maha panime, siis ta ei liigutanud ja ehmusime päris ära. Mõtlesin, et mis nüüd küll juhtus! Aga kui õrnalt raputasime, siis ta ajas end rõõmsalt jalule. See oli päris maagiline hetk. FOTO: Foto: Riina Varol

KUMMARDUS

Kummardus

Ligi 100 eesti disaineri looming 26 märgilises Eesti paigas.

AD Piret Puppart, fotod Riina Varol ja Iris Kivisalu, video Robert Parelo

EP Anu Lõhmus, PM Kadri Ann Rebane, assistendid Joanne-Heleene Sõrmus, Liisa Torsus

MUAH Mammu, Erle Taklai, Piret Sootla, Marii Lotta, Triinu-Liis Rahe

«Kummarduse» rahvusvaheline esmaesitlus toimub 11.12 EXPO Dubai maailmanäitusel.

Projekti ellukutsujad Tallinn Design House, EAS, Tallinna Loomeinkubaator

Kummardus FOTO:
Kummardus FOTO: Foto: Riina Varol
Tagasi üles