Veebruari alguses sõitis Tallinnas liinil nr 67 ringi buss, mille istmetel puudus seljatugi.
Tallinnas sõitis ringi rüüstatud buss
Pahane bussireisija saatis Postimehele pildi bussist nr 67. «Tõstame vaikselt piletihindu, aga samas busse korras ei hoita/korda ei tehta. Kuhu see raha siis kaob? Mina isiklikult olen Tallinna ühistranspordis pettunud,» kirjutas lugeja.
Tallinna Autobussikoondise pressiesindaja Sirje Rohti sõnul on tegemist kahetsusväärse juhtumiga, sest üks liini teenindav buss ei tohi kindlasti selline välja näha.
«Antud buss sõitis 2. veebruari hommikul korras istmetega liinile, kuid peale järjekordset ringi avastas bussijuht lõpp-peatusse jõudes salongist bussivandaalide poolt lõhutud seljatoed ja mustaks määritud bussiistme,» selgitas Roht.
Arvestades sel päeval olnud väga külma ilma, tuli bussifirmal tema sõnul sel hetkel valida kahest variandist parem. Et mitte jätta liinile auku ja lasta sõitjatel peatuses bussi oodates külmetada, töötas buss vahetuse lõpuni ja läks alles seejärel töökotta remonti. Suurte külmakraadide tõttu olid Rohti sõnul kõik reservbussid sel päeval käigus liinihäirete asendamisel.
«Kahtlemata ei muuda see olematuks linnakodaniku muret mittekorras bussi pärast, kuid kahjuks on just teatud kontingent sõitjaid need, kes üldkasutatavat vara, mida kahtlemata on ka linnaliinibussid, vastutustundeta lõhuvad ja määrivad,» sõnas pressiesindaja. Ta palus kõigil bussisõitjatel mitte jääda passiivseks pealtvaatajaks, vaid anda kohe teada bussijuhile, helistada politseisse või teavitada munitsipaalpolitseid.
Uued bussid on pätikindlamad
Bussifirma kinnitusel kontrollib juht bussi üle peale igat ringi lõpp-peatusse jõudes ja õhtul tööpäeva lõppedes liinilt tagasi jõudes. Inventari lõhkumised, istmete väänamised, istmepatjade lõikumised, noaga porolooni uuristamised jms tehakse reeglina korda ühe päeva jooksul, sõltuvalt loomulikult tekitatud kahju ulatusest.
«Mõni päev vähem, mõni päev rohkem, kuid praktiliselt on iga päev mõni bussiiste siiski ära lõhutud,» nentis Roht, kelle sõnul on firmal istmete parandamiseks väike eraldi sadulsepa töötuba.
«Varasematel aastatel kulus meil ligi miljon krooni ainuüksi lõhutud bussiistmete parandamise ja asendamise peale.» Viimastel aastatel on istmete lõhkumine küll märgatavalt vähenenud. Tuntavalt paremaks muutus heakord bussides pressiesindaja kinnitusel seoses reisisaatjate ilmumisega. Ka on busse järjest välja vahetatud ja uuemate busside konstruktsiooniline erinevus on tõenäoliselt pättide lõhkumishimu kahandanud, arvas Roht.
Istmete lõhkumiselt ei ole kedagi tabatud, sest bussijuht taha ei näe. Ka pole keegi sõitjatest bussijuhile teatama tulnud, kui parajasti istmeid lõhutakse või lahti väänatakse. «On olnud isegi nii ekstreemseid juhtumeid, kui rahvast täis bussist viidi päise päeva ajal tagumisest uksest minema kaheksa istmepatja, kuid ükski inimene ei tulnud sellest bussijuhile teatama,» tõi ta näite.
Ka ei reageerinud keegi bussipeatuses ega tundunud kellelegi tänaval kahtlane, nähes, kuidas hulganisti istmeid minema toimetatakse.