Päevatoimetaja:
Marek Kuul
Saada vihje

Liiga raske auto juhid peavad tegema C-kategooria load

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Mercedes Unimog
Mercedes Unimog Foto: Peeter Kümmel / Sakala

B-kategooria juhilubadega autojuhid, kelle sõiduki täismass on üle 3,5 tonni, peavad hiljemalt 2016. aastaks tegema C-kategooria load. Muudatus puudutab vähem kui 100 autojuhti.

Kui eelmine liiklusseadus lubas B-kategooria juhilubadega sõita kuni 3,5 tonnise registrimassiga sõidukiga, siis uues liiklusseadus asendati sõna «registrimass» sõnaga «täismass». Mida see tähendab?

Osa autojuhte on oma sõidukid registreerinud täismassist väiksema registrimassiga, et saaksid neid juhtida kõrgemat juhtimiskategooriat omamata. Näiteks, kui 4-tonnise täismassiga masin on registreeritud 3,5-tonnise registrimassiga, siis võis seda vana seaduse kohaselt juhtida B-kategooria lubadega. Uue seadusega pole see lubatud, sest lähtutakse täismassist.

Maanteeameti andmetel on nendeks autodeks, mida muudatus mõjutab, näiteks Dodge Ram, Mercedes-Benz Unimog, Gaz 51A, Iveco Daily ja mõned Ford Transitid. Konkreetsed masinad on ametil teada.

«Kuna Viini teeliikluse konventsioon ja Euroopa Liidu juhilubade direktiiv räägib ainult täismassist, siis uues liiklusseaduses on muutunud B-kategooria sõiduauto mõiste,» rääkis maanteeameti avalike suhete nõunik Timo Vijar. «Selleks, et ühtlustada Euroopa Liidu õigusruumi, viidi täismassi mõiste sisse ka uue liiklusseaduse redaktsiooni.»

Vijar lisas, et liiklusseadus on seda muudatust pehmendanud üleminekusättega, kus B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigusega isik võib kuni 2016. aasta 1. jaanuarini juhtida C-kategooria mootorsõidukit, mis on kantud enne käesoleva seaduse jõustumist liiklusregistrisse, tingimusel et mootorsõiduki registrimass ei ületa 3500 kg, või sama mootorsõidukit koos kerghaagisega.

«Viimane tähendab, et isikul, kellel on ülaltoodud sõiduk ja see on kantud liiklusregistrisse enne 1. juulit 2011, võib seda juhtida kuni 2016. aasta 1. jaanuarini,» lisas Vijar. «Selliseid sõidukeid on registris alla 100 ja enne rakendussätte jõustumist teavitab maanteeamet nende omanikke personaalselt.»

Juhul, kui selline sõiduk kantakse liiklusregistrisse täna, siis see säte ei kehti – juhil peab sel juhul olema sellise sõiduki juhtimiseks C- või C1-kategooria auto juhtimisõigus.

UUS JA VANA SEADUS

Kehtiv liiklusseadus: B-kategooria – auto, mille lubatud täismass ei ületa 3500 kilogrammi ja millel peale juhikoha ei ole rohkem kui kaheksa istekohta; sama auto koos kerghaagisega; sama auto koos haagisega, mis ei ole kerghaagis, kusjuures autorongi lubatud täismass ei ületa 3500 kilogrammi; sama auto koos haagisega, mille lubatud täismass ületab 750 kilogrammi, kusjuures autorongi lubatud täismass ületab 3500 kilogrammi, kuid ei ületa 4250 kilogrammi, tingimusel et sellise auto ja haagise ühendi juhtimisõigus on saadud pärast vastava sõidueksami sooritamist.

Vana liiklusseadus: B-kategooria – auto, mille registrimass ei ületa 3500 kg ja millel peale juhikoha ei ole rohkem kui kaheksa istekohta; sama auto koos kerghaagisega; B-kategooria auto koos haagisega, mis ei ole kerghaagis, kui haagise registrimass ei ületa auto tühimassi ja autorongi registrimass ei ületa 3500 kg.

Registrimass on juhi, sõitjate ja veosega täisvarustuses sõidukile registreerimisel määratud suurim mass, mis ei tohi ületada täismassi.

Täismass on valmistaja määratud juhi, sõitjate ja veosega täisvarustuses sõiduki suurim mass.

Tagasi üles