Tervise ja heaolu infosüsteemide keskuse ehk TEHIKu üles ehitanud ning viis aastat juhtinud Katrin Reinhold lahkub ametist, lootuses, et uuel juhil on pilk tulevikku suunatud.
INTERVJUU ⟩ Ametist lahkuv TEHIKu juht: tervise infosüsteemi platvorm jääb ajale jalgu
Miks otsustasite TEHIKu juhi ametist loobuda?
Jõudis kätte aeg, kus tuli teha otsus, kas on jaksu järgmised viis aastat jätkata. Viis aastat on paras aeg tippjuhina töötada nii, et silm säraks, motivatsiooni jätkuks ja saaksin öelda, et olen endast kõik andnud. Selja taga on poolteist aastat rasket Covid kriisi ja küllap on ka sellel oma osa. Langetasin otsuse lähtuvalt TEHIKu jätkuvast arengust, asutusele seatud ootustest ning enda soovist veidi kosuda.
Kuidas TEHIK alguse sai?
TEHIK loodigi 2017. aastal selleks, et ühendada Eesti tervise-, töö- ja sotsiaalvaldkonna IKT kompetents ja vältida nende valdkondade teenuste dubleerimist. Esimesel paaril aastal koondus tähelepanu organisatsiooni ehitamisele, struktuuri ja protsesside loomisele ning tehnilise võimekuse ühtsetele alustele viimisele.
Eesmärk oli, et 1+1 ei oleks enam kaks, vaid veidi rohkem. Et erinevad, kuid ühe asja eest seisvad osapooled ei peaks enda allasutustesse värbama dubleerivalt IT-inimesi ning ressursside pärast võistlema ja konkureerima. Sellist allasutust ei loo riik just iga päev ja see oli väga põnev aeg.
Teie asutuse hallata on olnud üks olulisemaid riiklikke andmekogusid ehk tervise infosüsteem, mis on ka omajagu probleeme põhjustanud. Millised on arengud?
Tervise infosüsteem on olnud üle kümne aasta pidevas arengus ja teatud intervalliga on lisandunud teenuseosutajatele kohustusi digiteerida uusi meditsiinilisi dokumente. Kohati on neid kohustusi lisandunud ka nii tihti, et tervishoiuteenuse osutajad ei ole oma arendustööga alati saanud samas tempos kaasa liikuda.
Oma panuse on andnud ka Covid-19 kriisi lahendamisel kiiresti loodud uued e-teenused. Õnneks on selgeks saanud, et kasutusele tuleb võtta lahendus, mis võimaldab tervise infosüsteemis paindlikumat andmevahetust. Kohati jääb tervise infosüsteemi platvorm aga oma aegunud ülesehitusega ajale jalgu. See aeglustab arenduste tempot ja kasvatab hinda.
Milline võiks olla lahendus?
TEHIKu lähiaja suurim väljakutse on arendada ja juurutada tervise infosüsteemi teenuste uus platvorm ehk uue põlvkonna tervise infosüsteem, mis oleks praegusest tõhusama arendamise ja haldamise mudeliga ning mis toetaks terviseandmete paindlikumat andmevahetust.
Praegune tervise infosüsteem pakub andmevahetusteenuseid, mis põhinevad suuresti vaid juhtumi lõpus kliiniliste dokumentide edastamisel. Tulevikus võimaldab tervise infosüsteem paindlikumat andmevahetust.
Kohati jääb tervise infosüsteemi platvorm aga oma aegunud ülesehitusega ajale jalgu. See aeglustab arenduste tempot ja kasvatab hinda.
Millised on sotsiaal- ja töövaldkonna e-teenuste viimased arengud, mille üle võite uhke olla?
Sotsiaalkaitse ja töövaldkonna uute e-teenuste loomisel on TEHIK juba praegu rakendanud edukalt teenuse komponentidel ehk mikroteenustel põhinevat süsteemi. See tähendab, et iga teenus lahendab üht probleemi, nõuet või vajadust. Tänu sellele on võimalik teenuse komponendid üksteisest eraldada, neid paindlikult ja kiiresti arendada, katsetada ning täiendada. See on kindlasti suund, kuhu me riigina peaksime liikuma.
Mida sooviksid veel välja tuua, et riigis tehtud juhtimisotsused ka kaasaegses e-riigis rakendatavad oleksid?
Võin tuua näiteks sotsiaalkaitse infosüsteemi pensionite e-teenuse, mis on oma ülesehituselt ajale jalgu jäänud. Selleks, et pensione saaks ka 2025. aastal välja maksta ja et see süsteem oleks turvaline, oleks tulnud tööd alustada juba eile.
Vanast rakendusest ja tehnoloogilisest võlast tuleb vabaneda viivitamatult, sest infotehnoloogilised lahendused uuenevad pidevalt ning seda peame tegema ka meie. Muidu oleme olukorras, kus rakenduse arendusvahendid pole enam turul saadaval ning tootetugi puudub. Minu arvates on väga oluline, et tellija pööraks rohkem rõhku sellele, et iga seadusemuudatuse ja uue teenusevajaduse puhul arvestataks asjaoluga, et ka infosüsteemides tuleb need soovid ellu viia.
TEHIKu juhi leidmiseks korraldatakse avalik konkurss. Millised omadused tal peaksid olema ja mida sellise positsiooni täitmine tähendab?
Ma soovin, et uus juht oskaks inimesi hoida, et tal oleks pilk tulevikku suunatud ja et ta näeks suurt pilti. Ja ma soovin, et uuel juhil oleks järjekindlust hoida juba toimivaid asju ja nutikust leidmaks ka uusi lahendusi, mis tõesti toimivad.
Tõsi, nii suures mahus IT-teenuste pakkumine on mõnes mõttes nagu tootmistöö, kus peavad olema protsessid paigas, tehnoloogia õiges kohas ning inimesed täitma õigeid rolle. Minu hinnangul on pidev areng oluline ning võin öelda, et sellise skaleeruva asutuse ülesehitamine on toiminud piltlikult öeldes kivi-kivihaaval, et leida kõvem pinnas ja pakkuda järjest kvaliteetseid teenuseid.
Vanast rakendusest ja tehnoloogilisest võlast tuleb vabaneda viivitamatult, sest infotehnoloogilised lahendused uuenevad pidevalt ning seda peame tegema ka meie.
Millised on suurimad tehnilised väljakutsed, mis teil praegu pooleli jäävad, kuid mille suunas peab uus juht edasi liikuma?
Pilvelahenduste ja konteinertehnoloogiate kasutuselevõtu laiendamine ja majutamine. Sealjuures on kindlasti vajalik ka konfiguratsioonihalduse juurutamine pilveteenustele. Masinõppe kasutuselevõtt rünnete, kõrvalekallete tuvastamiseks protsessides. Andmevaramu keskkonna loomine ja teenuste arendusmudeli väljatöötamine.
TEHIKu hallata on tohutu andmehulk ja väljakutse on muuta need andmed infoks, mille abil on võimalik vastu võtta põhjendatud juhtimisotsuseid ning koondada ja siduda info mudeliteks selliselt, et saaks teha tulevikku vaatavaid sisukaid otsuseid.
Häid tehnoloogiavaldkonna inimesi ei ole teatavasti kuigi kerge leida ega värvata?
See on kindlasti väljakutse, kuid TEHIKu eelis on valdkond, mis on ühtaegu nii tehnoloogia mõttes väljakutsuv kui ka ühiskonna jaoks oluline. TEHIKusse tulevad kandideerima missioonitundega inimesed, kes tahavad anda oma panuse Eesti e-riigi arengusse ning tunnetavad, et TEHIK on tõesti nende CV kõige kõvem rida. Põnev töökoht teeb ise pool reklaamitööd asutuse eest ära.