Kaplinski on mõtisklenud selle üle, et tema «päris ala» «oleks luuletada, olemata luuletaja; kirjutada, olemata kirjanik» (1991, lk 81). See on nagu seksida, aga jääda süütuks – no ei õnnestu, vääna sõna ja mõtet, kuidas aga oskad! Kaplinski on ikka elanud paradoksides, teinud katset seada end mugavalt ja püsivalt sisse piirialadel, kuulumata sealjuures kummalegi poole piiri. On tal see õnnestunud? Minu meelest mitte. On selles üldse võimalik õnnestuda? Ilmselt mitte. On see olnud väärt üritamist? Ilmselt küll.
Subjektsuse ja autorsuse suhtes võttis Kaplinski noorena sisse kriitilise positsiooni: «võlts inimese edasielamine nimes, võlts kestmine loomingus» (1967, lk 55). Samas pole ta käinud tegudes oma sõnade järgi. «Õnneks!», ütlen tema kauaaegse tänuliku lugejana. Monumentaalseimaks näiteks Kaplinski kui luuletaja vabatahtlikust edasikestmisest oma nimes ja loomingus on tema 2000. aastal ilmunud enam kui 900-leheküljeline kogumik, mis kannab (eneseiroonilist?) pealkirja «Kirjutatud». Tegu on teksti- ja paberimassiiviga, millega võib inimese tappa nii otseses kui ülekantud tähenduses.
Ilukirjanduse kirjutamisega seoses on ta muuhulgas – ja ilukirjanduse pähe – sõnastanud ühe praktilise paradoksi: «Kirjutades oled natuke surnud. / Kui tahad kirjutada elust, / on seda raske kinni püüda / ja elada. / Oled astunud elust eemale: / elamise asemel kirjutad; / kui tahad olla aus, / pead kirjutama kirjutamisest, / sellest, et elamise asemel kirjutad, / sellest, et kirjutad sellest» (1991, lk 41).
See on surnud ring, millest Kaplinski ise alates 1980. aastate algusest enam välja pääseda ei üritanudki, vaid kirjutas suuresti (ehkki mitte alati otsesõnu) kirjanikuks olemisest ning kirjutamisest. Eks kirjandus ole üks autoteraapia vorme – kodune ja käepärane ning suhteliselt odav ja ohutu viis peenhäälestada oma suhteid nii jumala, kõiksuse, kultuuri, keele, ühiskonna, looduse, teise inimeste kui ka iseendaga. Neid kirjanikke, kelle puhul on selle rahvameditsiinist pärineva distsipliini praktilised kaasaanded – kirjamärke täis kritseldatud paberid – mingil viljakal moel tähenduslikud ja kasulikud ka teistele, ei ole protsentuaalselt just palju. Minu jaoks on Kaplinski olnud alati üks neist vähestest.