Miskipärast on nii, et kui mõnel eestlasel läheb maailmas hästi, siis ajavad teisedki rinna kummi ja kuulutavad: «Omad!» Isegi kui enne saavutust valitses vaikus. Eesti talentide osalusel valminud film «Kupee nr 6» lendas 74. Cannes’i filmifestivalil enneolematutesse kõrgustesse – võitis grand prix’ ja oikumeenilise žürii tunnustuse. Loovhinged selle saavutuse taga on koos kirjutavad stsenaristid ja elukaaslased Livia Ulman ning Andris Feldmanis. Süveneme sellesse topeltpõnevasse lugude maailma.
Koos kirjutamine on üks müstiline asi, mis pole kuigi sage. Kust see teie puhul pihta hakkas?
Livia: Eks millalgi siis, kui saime aru, et me mõlemad tahame kirjutada. Pikalt oli mingisugune blokk peal, polnud julgust. Aga miks just film? Erinevad asjad said kokku. Andris töötas filmikriitikuna, minu isa Mihkel [Ulman] kirjutab stsenaariume. Tema mingi hetk andis meile ka katsetada. Nii me alustasime, oli vist nii?
Andris: See oli kuidagi loomulik asjade käik. Mina ausalt öeldes ei mäletagi enam, kust see tuli.
Livia: Aga ta ei tulnud tühjast kohast. Mina olen alati tahtnud kirjutada, aga selleni, et reaalselt hakata kirjutama – sinna läks ikkagi aega. Võiks öelda, et meie jaoks oli deus ex machina see, et isa andis võimaluse. Ma ei tea, kui kaua me muidu munema oleksime jäänud, kui meile ei oleks sellist selget pöördumist tulnud.
Andris: Sina oma isaga rääkisid ju alati päris palju ja olid tema ideede põrgataja.
Livia: Jah, isa hakkas minuga ideid põrgatama, kui olin päris noores eas. See kõik algas sealt kuidagi loomulikult.
Andris: See filmiteema oli kogu aeg nagu õhus. Ja mina olin sõpradega amatöörfilme teinud ja filmikriitikuna töötanud. Aga varem olime liiga noored...
Livia: ... liiga noored, liiga kõhklevad, liiga ebakindlad.
Film on suur kunst ja selle ees aukartust tunda on loomulik. Kuidas te sellest blokist üle saite, see pole ju mõni madal müür?