- Fotograafi jaoks erakordne võimalus saada osa millestki suurest ja olulisest.
- Rootsi kolleegi skandaalijanu tõttu levis meediasse kulutulena libauudis.
- Kuidas on võimalik, et dokumentaalfilmi tegijad ei märganud suuri purustusi?
Estonia vraki uuringuid planeerides jõuti ohutusjuurdluse keskuses (OJK) seisukohale, et uuringud peaksid kulgema nii avatult ja läbipaistvalt kui võimalik. Mitmeotstarbelise laeva EVA-316 küllaltki kitsastesse kajutitesse mahutatakse ka kaks dokumentalisti, üks Eestist ja teine Rootsist.
Kui ülemus vabal päeval helistab, siis tavaliselt see midagi head ei tähenda. Seekord aga oli asjaga tõesti kiire. Eeluuringute alguseni oli kolm päeva ja Eesti-poolse dokumentalisti koht laeval veel täitmata. Aega otsust pikalt kaaluda ei antud ja ei olnudki vaja. Minu kui noore pressifotograafi jaoks oli see täiesti erakordne võimalus saada osa milleski väga suurest ja olulisest.
Esialgne reisiinfo on äärmiselt kaootiline. Saan teada, et väljume sadamast kaheksa kuni üksteist päeva kestvale ekspeditsioonile neljapäeval mitte enne kaheksat hommikul, aga kindlasti enne poolt viit õhtul.
Kohvrisse pakin siis igaks juhuks ikka 11 paari sokke, kaks raamatut ka, juhuks kui peaks pikal merereisil igav hakkama. Etteruttavalt saan öelda, et ei hakanud.
Sadamast lahkume siiski alles peale viit õhtul. See tähendab, et Estonia hukkumispaika jõuame kella nelja ajal hommikul. Esimesi uuringupäevi saadab küllaltki tuuline ilm ja kõrge lainetus. Rasket jäämurdjat EVA-316 see väga ei kõiguta, aga rootslaste uuringulaev, Saaremaa Baltic Workboatsi laevatehases valmistatud alus Electra af Askö on lainete suhtes palju tundlikum. Sellest hoolimata õnnestub lehviksonariga kõik vajalikud andmed kätte saada.
Põrguleitsak – konditsioneer ei tööta
Kui esimesel ööl suundub Electra af Askö tuulevarju Soome Utö saare kanti, siis teisel ööl õnnestub pardal olnud Estonia hukkunute lähedaste esindaja Peeter Ude tutvuste abiga saada koht Kärdla sadama kai äärde. Tegemist on ilmselt suurima alusega, mis Kärdla sadamas kunagi kai ääres peatunud. Hüdrograaf Peeter Ude oli hiljuti seal mõõdistustöid teinud ja aitas kaptenil suurematest kividest mööda manööverdada.