Endine välisminister Urmas Reinsalu (Isamaa) kirjutas ühismeedias, et valitsus kiitis läinud nädalal heaks transpordi arengukava aastani 2035. Tema sõnul on tegemist tobedusega, kuid majandusminister Taavi Aas (Keskerakond) sõnas, et kõik juhtub järgmise 15 aasta jooksul.
Reinsalu: valitsus kavatseb autoomanike elu Eestis põrguks teha (66)
Reinsalu tõi arengukavast välja teemaksud: «Autoomanik, kes sõidab maanteel, peab hakkama selle eest maksma teekasutustasuna. Kas tulevad teepiletid või aastane maks, seda ei täpsustata. Jalgratturid vabastatakse maksust».
Reinsalu kirjutas ka ummikumaksudest, mis tähendavad tema sõnul seda, et kui inimesed sõidavad autoga linnakeskusesse, peavad nad sisenemiseks ostma pileti. Ka tulevad tema sõnul uued kütusemaksud ehk aktsiiside reformimine kliimapoliitika põhiselt, mis Reinsalu teatel on tegelikult bensiini ja diisli täiendav maksustamine.
«Eesmärk on läbinähtav: survestada inimesi auto kasutamisest loobuma viisil, et selle omamine majanduslikult käiks üle jõu,» arvas Reinsalu ja lisas, et Eesti asutustihedust arvestades on kava eluvõõras ning inimvaenulik. «Tulemuseks on maapiirkondades elu suretamine ja inimeste liikumisvõimaluste ahendamine.»
Reinsalu hinnangul ahistavad magusa jutuga täidetud arengukava eesmärgid inimeste vabadust ja nöörivad neilt raha. «Niipalju siis maksurahust, mida valitsus lubas,» kirjutas Reinsalu.
«Valitsus näeb autosid Eestis tulevikus mingi rikkurite privileegina, kuid tegelikult on auto paljudele hädavajalik liikumisvõimalus.»
Aas: rahu, ainult rahu!
«Hea Urmas. Mõned tilgad palderjani aitavad rahuneda,» kirjutas majandus- ja taristuminister Taavi Aas vastuseks, lisades, et transpordi ja liikuvuse arengukava on aastani 2035.
«Selleks ajaks jõuab transpordis palju muutuda. Kaupade pikamaavedu on kindlasti rohkem raudteel, kasutusel on elektri- ja vesinikuautod. Seega on vana maksusüsteem, mis põhineb kasutatud kütuse liitritel aegunud. Teid on aga jätkuvalt vaja. Seega ka nende ehitamist ja remontimist ning selleks ka nende kasutajatelt raha kogumist,» ütles Aas.
«Rahu, ainult rahu! See kõik ei juhtu homme, aga järgmise 15 aasta jooksul kindlasti.»
Aas tutvustas eelmisel nädalal valitsusele «Transpordi ja liikuvuse arengukava 2021–2035», mis kiideti heaks ja saadetakse arutamiseks riigikogule. Transpordi pikka vaadet iseloomustavad valitsuse kommunikatsioonibüroo teatel mugavad, ohutud, rohelised ja kiired ühendused ning nende koostoime.
Arengukava on koostatud 15 aastaks, kuna paljud valdkonnas toimuvad muutused, näiteks Rail Balticu ehitamine või Tallinna-Helsingi tunneli ehituse kaalumine, on pikaajalised protsessid, mille tulemused avalduvad pikema aja jooksul, vahendati teates.
Arengukava peamine fookus on transpordivahendite ja -süsteemi keskkonnajalajälje vähendamine, et aidata kaasa kliimaeesmärkide saavutamisele nii aastaks 2030 kui ka 2050. Arengukava on kooskõlas riikliku arengustrateegiaga «Eesti 2035».