Päevatoimetaja:
Lomely Mäe

Eesti keele õpet Soome ülikoolides vähendatakse (2)

Copy
Otsus eesti keele õpet Soome ülikoolides koomale tõmmata tähendab ka, et siinse kultuuri mõtestajaid jääb teispool Soome lahte oluliselt vähemaks.
Otsus eesti keele õpet Soome ülikoolides koomale tõmmata tähendab ka, et siinse kultuuri mõtestajaid jääb teispool Soome lahte oluliselt vähemaks. Foto: Marko Saarm / Sakala

Eesti keele õpetamist Soome ülikoolides alustati juba 1923. aastal lektoraadi asutamisega Helsingi ülikoolis. Soomes on paljudes ülikoolides olnud eesti keele õpetus, kuid praeguseks on neist jäänud alles üksikud. Helsingi ülikool vastutab kogu Soomes eesti keele ja kultuuri õppeprogrammide eest. Riho Grünthal, läänemeresoome keelte professor Helsingi ülikoolis, saatis Postimehe toimetusele murekirja, et eesti keele õpetamise tase Soomes on aastaga märkimisväärselt langenud ja õppejõudude kohti enam ei rahastata.

Kirjas on toodud kuni 2020. aastani kehtinud olukorra kirjeldus, mille järgi tagasid Helsingi ülikoolis õppeprogrammi täitmise eesti keele ülikoolilektor, eesti kultuuri ülikoolilektor ja eesti keele külalisprofessor.

Ka Turu ülikoolis töötab veel üks eesti keele lektor, kuid ülejäänud Soome ülikoolides, kus varem olid Eestist tulnud lektorid, õpetavad soomlased eesti keelt muu töö kõrvalt (Oulu ülikool) või on tunnitasuline õpetaja minimaalse koormusega (Tampere ülikool) või on koht päris ära kaotatud (Jyväskylä ülikool).

Grünthal teatas, et eesti keele külalisprofessori koht on Helsingis täitmata juba 2020. aasta sügisest. Mais teatas ülikooli administratsioon, et eesti keele ülikoolilektori lepingut ei pikendata, asemele on pakutud tunnitasuliste kursuste rahastamist.

Olukord muutus kriitiliseks

«Tekkinud olukord lõpetab ühe hoobiga eesti keele ja kultuuri bakalaureuse- ja magistritaseme õpetuse Helsingi ülikoolis ja ühtlasi Soome ülikoolides. Samuti katkevad eeldused eesti keele tundmisel ja oskustaseme kestval arengul põhinevatel ülikooliõpingutel. Samuti kaovad eeldused keelepõhiseks kultuuri ja ühiskonna mõistmiseks kõrgkoolitasemel,» selgitas professor olukorda.

Tagasi üles