Tundidepikkusest transist väljudes tajud askeldava maailma hammasrattaid keerlemas sulle vastassuunas – sihipärane elutegevus näib kui pahupidi pööratud kinnas. Adud teravalt tegelikkuse traagelniite. Viimaks uhub sinust üle see viljakas väsimus, millest kirjutab Hasso Krull oma raamatus «Tänapäeva askees». Maailm on seal ja sina oled siin. Oled korraga tühi ja valmis, sisu ja koor – oled zen. See on läbiproovitud võimalus oravarattalt maha astuda, ajutine pagemisjoon, mille on välja joonistanud reivikultuur.
«Terve öö üleval. Reivikultuur lähivaatlusel» 17. oktoobrini Kumus
Kuraator Kati Ilves
Kaaskuraator Vanina Saracino
Kunstnikud Jeremy Deller, Rineke Dijkstra, Bogomir Doringer, Kiwa, Sandra Kosorotova, Mark Leckey, Anna-Lena Krause, Sven Marquardt, Tarvo Hanno Varres, Tobias Zielony, The Otolith Group, Anne de Vries, Gillian Wearing
Mõistagi ei saa kunstinäitus pakkuda otsest vastet kaasahaaravale hedonistlikule kogemusele, mida pakuvad reivi kollektiivsed kehapraktikad. Muuseum ei saa naljalt teha seda, mida võib teha öös lõputult pulseeriv biit, mida võib teha osalemine korraga sadade, tuhandete või isegi kümnete tuhandete sünkroonis unustusse püüdlevate kehade rituaalses rütmis, ühises energias – igaüks enesesse sulgunud ja samas kõik ühtses teadvusväljas. Ja ammugi mitte seda, mida on teinud seda skeenet tugevasti mõjutanud peodroogi E ehk ecstasy toimeaine MDMA komplekse sulatav, kollektiivset tundlikkust turgutav ja empaatiatunnet edendav toime.
Aga näitus võib töötada kui kogemuste arhiiv, kui ajalugu kaardistav mehhanism, kui kollektiivsete sentimentide kondensaat. Võib toimida kui antropoloogiline kokteil ja kui tunnetuse tõlkeaparaat. Oma parimatel hetkedel kõnealune näitus seda ka teeb.