Aga kuidas või millal tekib teadmine, et on vaja loominguliselt suunda muuta? Ja kas see muutus on lõpuni üldse võimalik?
Kui ma valguskulptuure tegin, tabasin end ühel hetkel paberist merd voltimas. Mu hing oli hakanud igatsema mere järele.
Märgates seda, võtsin suure tammepuust pildiraami ja sinna ma selle suure mere voltisin. Nii ilmuski, just kui kogemata, volditud paberist valge meri, nimeks «Skulptuur merest» (1997). Näituse avamisel kuulsin kahte mulle armsat õppejõudu vestlemas: «Mida see Aili nüüd jälle on teinud!» – «Aili Vint võib seda endale lubada, ta oskab merd maalida,» vastas minu professor Paul Luhthein, kes meid alati kirglikult kaitses.
Kunstnik on nagu pidevalt lapseootel naine. Laps sündinud, tahab ta seda kohe ka teistele näidata. Miks üks näitus rahvast ligi tõmbab, teine jätab külmaks, seda ei saa nii lihtsalt seletada, ei endale ega teisele. Nii nagu ei saa teisele peale käia, et nüüd tunne nii ja tee selline laps, keda mina tahan. Sageli on meie kunstilahinguväljal nagu Vene ajal, kui olid samuti temaatilised näitused, vahe vaid selles, et Vene ajal me eirasime Eestis neid «teemasid», igaüks tegi ikka seda, mis hing ihkas.
Meenub üks lõbus lugu, mida kunstiteadlane Boris Bernstein ise mulle jutustas. Kunstihoones oli just avatud kevadnäitus, kui ette teatamata saabus külla Vene kunstnike liidu esimees koos oma abikaasaga. Kuna minul oli väljas meeleline graafika, siis helistas meie kunstnike liidu esimees Ilmar Torn igaks elujuhtumiks Boris Bernsteinile ja kutsus ta giidiks, ning palus tingimata kaasa võtta ka oma abikaasa. Ja kui nad näitusel jalutades jõudsid minu piltideni, seisis Bernsteini abikaasa juba seljaga minu piltide ees, aga Boris Bernstein tõmbas oma pika pilguga nad sujuvalt edasi liikuma. Nii sai see «kari» ületatud.