Paraku ei ole vastuolu võimalik lõpmatuseni edasi lükata, sest vastasel juhul võib Euroopa Komisjon algatada Eesti suhtes rikkumismenetluse. Nii tuleb vaidlus vaenukõne ja sõnavabaduse piiride üle kõigepealt omavahel selgeks vaielda ja siis oma seisukohta läbirääkimistel Euroopa Komisjoniga kaitsta, vajadusel kas või Euroopa Kohtuni välja.
Euroopa Komisjoni hinnangul on probleemiks, et Eesti ei ole kriminaliseerinud rahvusvaheliste kuritegude ja holokausti avalikku õigustamist, avalikku vägivallale õhutamist, mis on suunatud rühmade vastu, ega arvesta rassistlikku ja ksenofoobset motiivi raskendava asjaoluna.
Tänases Postimehes on ülevaade eile ajakirjanike liidu eestvõttel korraldatud arutelust vaenukõne teemal, kus võtsid sõna Euroopa Parlamendi liikmed Marina Kaljurand ja Jaak Madison, justiitsminister Maris Lauri ja inimõigusorganisatsioonide esindajad. Sai selgeks, et eri poliitiliste jõudude ettekujutus vaenukõne piiridest on teineteisest nii kaugel, et selle ületamiseks on vaja silda.
Põhilised erimeelsused on selles, mida pidada avalikuks vägivallale õhutamiseks rühmakuluvuse põhjal. Praeguse Eesti seaduse järgi peab see tähendama reaalset ohtu kellelegi, kelle vastu seda kasutatakse. Euroopa Liidu raamotsuse järgi oleks kuritegu korda saadetud ka siis, kui on tekkinud oht avalikule korrale.
Hinnangud ja arvamused ükskõik millise rühma aadressil peavad jääma kriminaliseerimise alt välja, sest hinnangute andmine on vältimatu, et mõtestada ühiskonnas toimuvaid protsesse.
Ei ole põhjust kahelda, et sõnavõtud, millega ähvardatakse või kutsutakse üles taga kiusama inimesi nende grupikuuluvuse põhjal, peaksid olema kriminaliseeritud, isegi kui vahetut ja reaalset ohtu ühelegi inimesele ei järgnenud. Otsene vaenulikele tegudele õhutamine loob eeldused reaalseteks tegudeks.