Olen mõelnud, et kui kuldkala annaks võimaluse külastada vabal valikul kümmet minevikus toimunud teatrietendust, kulutaksin neist maagilistest piletitest neli ilmselt Hommikteatri töödele. Miks just neli? Sest rohkem lavastusi see alla nelja aasta tegutsenud teater ei teinudki. Esimene neist esietendus täna, 13. märtsil täpselt sada aastat tagasi hommikul kell 11.
AK ⟩ Teater, mis kuulutas uut koidikut nii inimesele, kultuurile kui ühiskonnale
Hommikteater on lühike, aga särtsu täis peatükk eesti teatri ajaloos. Tema legendi toestavad mitmed aegumatu glamuuriga biograafilised markerid, nagu näiteks noorelt surnud ning geeniuseks ja kunstimärtriks kuulutatud karismaatiline liider, klassivõitluse revolutsiooniline paatos, visionäärne ja kompromissitu ihalus uue esteetika järele ning trupi aateline vennaskondlikkus, väljapeetud anonüümsus ja ootamatult kiire lõpp.
Eelmise sajandi kolmanda kümnendi algus oli Euroopa vaimuilmas rahutu aeg, mis möödus Esimese maailmasõja ja Oktoobrirevolutsiooni tekitatud vaimse väärtuskriisi pohmeluses. Nooremad ja ärksamad, kel veel usku tulevikku, leidsid, et uus aeg nõuab uut inimest ning uut kunsti, sest üks ei saa teiseta. Mistap kompas pealekasvava põlvkonna loominguline eneseväljendus neil aastail rahutu intensiivsusega oma piire nii esteetilises, eetilises kui ka ideoloogilises plaanis. See oli aeg, mil kultuur hakkas keskeltläbi muutuma üha kontseptuaalsemaks ja poliitilisemaks. Muuhulgas leidis aina enam kõlapinda eeldus, et murranguline ja ajastuvaimu tabada suutev kunst saab välja kasvada üksnes rõhutud ja revolutsiooniliselt meelestatud ühiskonnakihtide seast.
Hommikteater sündis kodanikualgatuse korras ning kontrastiks Eesti tollaste kutseliste teatrite ideelisele tuimusele ja esteetilisele loidusele. Tema eesmärk oli anduda kompromissitu visionäärsusega uute ja ajastuvääriliste teatrivormide otsingule ning minna ühtlasi laval elu olustikuliselt kujutamiselt üle elu ideelise (ümber)kujundamiseni. Sealjuures tundub märkimisväärne, et teatri neljast lavastusest koguni kolme pealkirjas esineb sõna «inimene».
Ehkki trupi enese kujundlikus nimes on otsekui laetud lubadusena jõuliselt kohal uus algus ning värsked lootused, tuleneb konkreetne sõnavalik tegelikult eelkõige asjaolust, et Hommikteatri etendused toimusid pühapäeva hommikuti. Millel oli omakorda rohkem pragmaatiline kui kontseptuaalne põhjus: hingamispäeva ennelõunal kutselised lavakunstnikud puhkasid ning saalid olid vabad – muul ajal poleks Hommikteatri seltskond neid lihtsalt üürida suutnud. Oma kaks esimest lavastust tõi Hommikteater välja Tallinna Saksa Teatris (ehk praeguse Eesti Draamateatri saalis), kaks järgmist Estonias. Kusjuures ükski neist ei jõudnud esietendusest eriti kaugemale.
Hommikteater sündis nagu punkbänd. Ilma riikliku kultuuripoliitika ideelise suunamise ja materiaalse toeta. Mitte professionaalse väljaõppe loomuliku praktilise väljundina, vaid hoopis erihariduse puudumise kiuste. Pigem protestiks kui enese ajaviiteks või publiku meelelahutuseks. Tõukudes mitte turuloogikast, vaid tegijate sisemisest sunnist. Hommikteater sündis sisuliselt ühepäevaliblikana, kel õnnestus – kui sellele kujundile lause lõpuni truuks jääda – elada imekombel neli päeva. Ning võtta neist päevadest peaaegu maksimum.