Hommikteater on lühike, aga särtsu täis peatükk eesti teatri ajaloos. Tema legendi toestavad mitmed aegumatu glamuuriga biograafilised markerid, nagu näiteks noorelt surnud ning geeniuseks ja kunstimärtriks kuulutatud karismaatiline liider, klassivõitluse revolutsiooniline paatos, visionäärne ja kompromissitu ihalus uue esteetika järele ning trupi aateline vennaskondlikkus, väljapeetud anonüümsus ja ootamatult kiire lõpp.
Eelmise sajandi kolmanda kümnendi algus oli Euroopa vaimuilmas rahutu aeg, mis möödus Esimese maailmasõja ja Oktoobrirevolutsiooni tekitatud vaimse väärtuskriisi pohmeluses. Nooremad ja ärksamad, kel veel usku tulevikku, leidsid, et uus aeg nõuab uut inimest ning uut kunsti, sest üks ei saa teiseta. Mistap kompas pealekasvava põlvkonna loominguline eneseväljendus neil aastail rahutu intensiivsusega oma piire nii esteetilises, eetilises kui ka ideoloogilises plaanis. See oli aeg, mil kultuur hakkas keskeltläbi muutuma üha kontseptuaalsemaks ja poliitilisemaks. Muuhulgas leidis aina enam kõlapinda eeldus, et murranguline ja ajastuvaimu tabada suutev kunst saab välja kasvada üksnes rõhutud ja revolutsiooniliselt meelestatud ühiskonnakihtide seast.
Hommikteater sündis kodanikualgatuse korras ning kontrastiks Eesti tollaste kutseliste teatrite ideelisele tuimusele ja esteetilisele loidusele. Tema eesmärk oli anduda kompromissitu visionäärsusega uute ja ajastuvääriliste teatrivormide otsingule ning minna ühtlasi laval elu olustikuliselt kujutamiselt üle elu ideelise (ümber)kujundamiseni. Sealjuures tundub märkimisväärne, et teatri neljast lavastusest koguni kolme pealkirjas esineb sõna «inimene».