Eesti keele arengu küsimused ei kaota päevakohasust, sest maailma mastaabis on Eesti liigagi haavatav kultuuriruum. Sellest lähtuvalt oli ka tänavuse arvamusliidrite lõuna konverentsi fookuses üks eestluse alustugesid – Eesti hariduse keel.
Meie üldhariduses on praegu arutelu all viisid, kuidas kujundada ühtset eesti kooli, kõrghariduses ja teaduses küsimus sellest, kuidas tagada eesti keele roll ülikooli õppe- ja töökeelena. Tänase Postimehe arvamuskülgedel on ülevaade mõlema valdkonna probleemidest ja sihtidest konverentsi peakõnelejate sulest.
Neist ülevaadetest ilmneb, et eesti hariduses mõjutavad keelt kaks vastassuunalist hoovust. Üldhariduses on tunda, et eesti keeles õppimine leiab üha enam mõistmist Eesti vene ja muu kodukeelega perede seas. Vaja on anda vaid hoogu: pakkuda tuge, metoodikat ja õpetajaid, et ei kannataks hariduse kvaliteet ja õpikeskkond.
Kõrghariduses tuleb eesti keele seisundi hoidmiseks töötada tugevalt vastuvoolu. Nagu vestlusringis mainis Tartu Ülikooli õppeprorektor Aune Valk, on sageli takistuseks õppejõudude hoiakud, milles pole soovi erialaõppe arvelt anda ruumi eesti keelele, iseäranis kohustuslikus vormis.
Kindlasti on üllas loota inimeste sisemisele motivatsioonile, kuid vaevalt me oleksime vene kogukonna lõimimisel jõudnud nii kaugele, kui oleksime kolmkümmend aastat tagasi jätnud eesti keele õppimise vaid vabatahtlikuks. Eesti keele õpe on ja jääb ka tulevikus üheks Eesti kestlikkuse alussambaks. See on teema, kus vajame ausat ja avameelset arutelu viisidest, kuidas eesmärke saavutada, olgu koolis, ülikoolis või ühiskonnas laiemalt.