Väga heas ulmes on ju olemas kõik needsamad tekstidele iseloomulikud tunnused ja kirjanduslik tase, mis väga heas peavooluproosas, ometi juhtub miskipärast nii, et peavoolust lähtuv kriitik või toimetaja satub fantastiliste elementide peale ulmetekstis kuidagi segadusse ja need hakkavad miskipärast takistama selle just mainitud taseme äratundmist.
Mulle, kõrvaltkiibitsejale, tundub, et žanriulme on vabatahtlikult getostunud subkultuur. Ning see getostumine – pooleldi kunstlikult tekitatud eksklusiivsus ja tõupuhtus – on osa tema romantikast.
Ulmegeto kui termini tõi selles kontekstis kasutusse vist žanri 11. suurmeister Lester del Rey (1915–1993), sedastades, et oma arenguks oli ulmekirjandusel hädavajalik eraldada end kirjanduskriitikute vaateväljast, kes lähenesid neile tekstidele peavoolukirjanduse positsioonidelt ja hindasid neid peavoolule iseloomuliku väärtusskaala alusel. Et selle peavoolu osana ei oleks ulme saanud iial teha selliseid valikuid – ka valesid valikuid –, mis ometi žanri arenguks hädavajalikud olid. See del Rey «get out of my ghetto!»-hüüatus kirjanduskriitikute suunas on üks vaade asjale.
Reaalsuses ei tohiks aga ära unustada, et just kirjandusliku modernismi ja sotsiaalrealistliku romaani samaaegne domineerimine läinud sajandi esimese poole peavoolus põhjustas tavakirjanduse autorite, lugejate ja kriitikute seas üleüldise põlguse fantastika ja õuduskirjanduse vastu ning välistas võimaluse, et sedasorti tekstid nende poolt heaks kiidetakse ja omaks võetakse.
Mis tähendaski, et paljud kirjanduslike ambitsioonidega autorid nagu H. P. Lovecraft või Clark Ashton Smith pidid oma loominguga kolima žanripõhistesse ja värvikirevatesse pulp-ajakirjadesse, mis omakorda eemaldas neid veelgi sellest nn väärtkirjandusest ja määras ulmežanri pikkadeks aastateks omasoodu kasvama.