Lavastajatel tuleb leida kuldne kesktee ooperi vananeva püsipubliku konservatiivsete maitse-eelistuste ning nooremate (potentsiaalsete) ooperikülastajate popkultuurist, filmikunstist ja moodsast sõnateatrist «rikutud» ootuste vahel. Klassikaliste ooperite puhul tähendab see, et lavastus peab olema allikteose sõnalise ja muusikalise dramaturgia vääriline ning suutma tõlkida selle sisu ja vormi kerge ideoloogilise, moraalse ja/või esteetilise provokatsiooni kaasaabil kaasaegse lavarežii keelde. Eksimisruumi on selle juures, nagu eespool osutatud, ebainimlikult vähe.
«Trubaduur» on pealtnäha teos, millest ei tohiks olla väga keeruline midagi vaatemängulist välja võluda. See ooper rõhub oma ülevoolavas melodramaatilisuses publiku tunnetele nagu mõni Ladina-Ameerika seebiseriaal, kuhjates läbisegi selliseid uppumatuid süžee-elemente nagu armukolmnurk, veritasu, ebausk, mustlasromantika, lastena lahutatud vennad, nõia põletamine tuleriidal, needus, lepitamatu viha, varjatud identiteet, hullus, sülelapse hukkamine, klannidevaheline kodusõda, laulatus, eneseohverdus jne. Siin rähklevad paaristõugetega oma traagiliselt õnnetu lõpu poole neli peategelast, kellest igaühel pea ja põu tunnetest päästmatult tulised.
Tunnistan, et ootasin ja eeldasin Neeme Kuninga «Trubaduuri» Estonia uuslavastuselt julgelt fantaasiaküllast, tempokat, visuaalset ja väljakutsuvat vaatemängu, kus laval särtsub sentimendist samal määral kui muusikas ja libretos. Sellised eeldused on alati mõistagi iga külastaja omal vastutusel. Ent samas leian, et kui meie rahvusooper neid ei jaga, oleks ilmselt mõistlik pidada selle teose ettekandeid hoopis sama maja teises tiivas asuvas kontserdisaalis.
Mul võttis silma niiskeks ning alahuule enesehaletsusest vabisema asjaolu, et kaasaja ooperirežii rahvusvaheliste standardite järgi hinnates pakkus Estonia lavastuse pähe sisuliselt kostüümidega kontserti. Tulemus mõjus oma staatilisuses vanamoodsa, naiivse ja fantaasiavaesena. Siin oli rohkem tahtmatut koomikat kui toimivat põnevust ning vaatemängulisust.
Televisiooni ja sõnateatri kontekstis kipub ikka korduma mõistepaar «rääkivad pead», mis osutab kriitiliselt asjaolule, et sageli tehakse neis keskkondades sealsete võimaluste alakasutuse tulemusel vastavalt raadiot ning kuuldemängu. Kõnealuse lavastuse puhul võiks sama kujundiloogika järgi rääkida laulvatest kehadest. Kas just üksnes kriitiliselt, selles ma nii kindel ei ole (aga sellest allpool).