Kertu Moppeli lavastatud «Mefisto» viib meid 1920.–1930. aastate Saksamaale ning näitab natsismi süvenemist ühe inimese muutumise loo kaudu. Natsismi tekkes ei olnud ju süüdi ainult Hitler ja ta jüngrid, vaid inimeste mentaliteedi vaikne muutumine.
Arvustus ⟩ Mees, kes jäi lavale
Alati leidub masohhiste, kes ihkavad karmi kätt, alati leidub konformiste, kes eelistavad jääda uutes tingimustes ellu. Sellest, kuidas natsism sai võimalikuks, on kirjutanud Hermann Broch, Robert Musil jpt saksakeelsed kirjanikud, ka Klaus Mann, kelle kättemaksuromaani «Mefisto» (1936) Moppel Eesti Draamateatris lavale tõi.
Juhan Ulfsak kehastab Hendrik Höfgenit, kelle Thomas Manni poeg Klaus kirjutas maha oma sõbra Gustaf Gründgensi pealt, kes oli kuulus ja andekas saksa näitleja, ent inimesena müüs maha oma põhimõtted, astudes sõprusse natsirežiimiga. Gründgens ja Klaus Mann kuulusid vasakpoolsete vaadetega boheemkonda. Seni natse igal võimalusel mõnitanud Gründgens jääb otsustaval hetkel, 1933. aastal vait ning peagi saab temast hoopis Göringi kaitsealune.
Klaus Mann ei andesta senisele sõbrale ning tema Höfgen on tõbras, kes ka elu rolli – Mefisto – saab sellele iseloomulikult saatanaga flirtides.