Nende teenus on justkui tasuta, kuid tegelikult müüb ennast tasuta maha hoopis nende teenuse tarbija. Kuna Facebookil ja Google’il konkurente sisuliselt ei ole, siis ei ole valikut ka tarbijal – isegi kui ta seda sooviks. Võitjad on Facebooki ja Google’i aktsionärid, kaotajad on Eesti riik ja Eesti maksumaksja.
Teisiti ei ole see ka Austraalias, kus läheb igast sajast digitaalsele reklaamile kulutatud dollarist 81 dollarit Google’le ja Facebookile. Üleeile otsustasid austraallased, et ei kavatse sellega enam leppida.
Esimese riigina maailmas võtab Austraalia vastu seaduse, mis kohustab Google’it ja Facebooki kohalikele meediaettevõtetele tasu maksma, kui nad kasutavad nende loodud sisu. Vastuseks katkestas Facebook 14 miljoni austraallase ligipääsu kohalikele uudistele.
Eesti huvides on Austraaliat toetada. Austraallaste eesmärk on luua õiglasemad mängureeglid tehnoloogiahiidude ja kohalike ettevõtete konkurentsis. Samad huvid on ka Eestil.
Euroopa Liidul tuleb uuesti üles võtta digimajanduse õiglase maksustamise teema, mis oli päevakorras Eesti eesistumise ajal. Kui demokraatlikud riigid suudavad vaadata kaugemale oma egoistlikest majandushuvidest, on võimalik lahendus leida.
Facebooki vastus austraallastele näitab, mis hakkab juhtuma, kui konkurentsi enam ei ole. On viimane aeg mõista, et tasuta läheb kokkuvõttes kõige kallimaks. Austraallased on seda mõistnud. Ka eurooplased ja ameeriklased peavad seda mõistma. Austraalia võitlus on meie kõigi võitlus.