Ka sel korral, kui justiitsminister Maris Lauri eestvedamisel valmib vihakõne seaduse eelnõu, liigume pahaaimamatult sedasama juba käidud rada. Mis peaks sundima arvama, et seekord läheb teisiti, kui opositsioonilised jõud on vahetanud oma rolle?
On ju ette teada, et mitu riigikogus esindatud erakonda ei toeta mitte mingilgi kujul vihakõne kriminaliseerimist. Kui see eelnõu peakski jõudma parlamendis lugemisele, on üsna tõenäoline, et EKRE ei jätaks kasutamata võimalust obstruktsiooniks ehk rakendada sedasama seaduslikku viisi, millega reformierakondlased ja sotsiaaldemokraadid üritasid nurjata abielureferendumi korraldamist. Ainuke lahendus saaks siis olla eelnõu sidumine valitsuse usaldushääletusega.
Samuti ei saa mööda vaadata vihakõne kriminaliseerimise arutelu ajastusest. Mäletatavasti heideti eelmisele valitsusele ette, et koroonakriisiga seotud küsimuste lahendamise asemel algatavad nad rahvahääletuse, millel ei ole sisukamat mõtet kui inimesi omavahel tülli ajada. On vähe usutav, et uus ühiskondlikult laetud küsimus pääseks suuremate vastuoludeta.
Koroonaviirus ei ole Eestist kuhugi kadunud. Nakatumise kõver on pööranud uuesti tõusule, haiglavoodid täituvad koroonaviirusega nakatunud inimestega ja rahva vaktsineerimine vajab paremat korraldamist – see peab olema endiselt prioriteet.
Milleks siis tegeleda just praegu nende sätete peenhäälestamisega viisil, mille tulemuseks paistab olevat eelkõige vaevaline ja pikk vägikaikavedu erakondade vahel, mitte reaalse kaaluga muutus Eesti inimeste elus?
Vihakõne kriminaliseerimise eelnõu nõuab väga suurt avalikku debatti ja kõikide seaduslike nüansside läbikaalumist. Selleks pole meil praegu aega. Lisaks oleks vastutustundetu liikuda kiirendatud korras edasi algatusega, mis vajab rätsepmeistri kombel üheksa korda mõõtmist ja üks kord lõikamist.