Kuhu me oleme teel kultuuri(de), riikide ja ühiskondadena? Millised nende hulgast otsustavad pöörduda inimõiguste küsimuses tagasi keskaega; ja seda mitte näljahäda, naftadefitsiidi, pandeemia, maailmasõja, meteoriiditabamuse vms tõttu, vaid täiesti konstitutsioonilisel teel?
Kui habras on see vundament, millel püsib praegusaegse õhtumaa kultuuri ja ühiskonnakorralduse üheks peamiseks dogmaks olev inimõiguste baaspakett? Kas selle näol on tegu enesestmõistetava ja võõrandmatu personaalse privileegiga, nagu oleme harjunud ennatlikult arvama, või ajaloolise eksitusega, mis ootab kiiret korrigeerimist?
See osa ilukirjandusest, mis ei soovi ega proovi olla mingilgi moel ilus, püüab neid protsesse läbi fiktsiooni pakutud võimaluste jõudumööda peegeldada, viia eri stsenaariumid fantaasia kaasabil võimalikult düstoopiliste lõpptulemusteni, kuhu nad reaalsuses loodetavasti kunagi ei jõua. Mis tähendab, et kaunites kunstides on antiutoopia jälle teema. Sealhulgas just sedasorti tulevikuühiskondade kirjeldused, kus totalitarism avaldub mitte stiihilise sadismina, vaid kannab ratsionaalsuse, õigluse, traditsioonitruuduse ja taevaliku tahte maski.
USA kirjaniku Christina Dalcheri esikromaan «Vox» (2018) on tõupuhas antiutoopia, mida võib teemavaliku ja käsitlusviisi poolest võrrelda sama žanri klassikateostega, nagu Jevgeni Zamjatini «Meie», George Orwelli «1984» ning Margaret Atwoodi «Teenijanna lugu». See kirjeldab minavormis jutustusena lähituleviku – ilmselt käimasoleva kümnendi teise poole – USA ühiskonda, milles on teostunud praktilisel ning väga äärmuslikul moel see, mis kirjutatud pealtnäha süütu ja idealistliku ideena vist peaaegu igas praegusaja Euroopa riigis vähemalt ühe parlamendierakonna programmi.