Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Arvustus Täielik šokk! Kas tõdesid on mitu? (2)

Copy
Lavastuse «Täielik šokk! Sündmuskohal kaos, tuvid minestuses» atmosfäär kujuneb ruumides erinevaks: proovisaalis valitseb näiteks matusemeeleolu. Pildil Martin Kork.
Lavastuse «Täielik šokk! Sündmuskohal kaos, tuvid minestuses» atmosfäär kujuneb ruumides erinevaks: proovisaalis valitseb näiteks matusemeeleolu. Pildil Martin Kork. Foto: Gabriela Urm

Kolm ruumi, kolm konteksti, kolm versiooni ühest olukorrast – Elise Metsanurga uuslavastus «Video: Täielik šokk! Sündmuskohal kaos, tuvid minestuses» Tartu Uues Teatris on tõeliselt eriskummaline nähtus. Hõlmates korraga kolme saali, loob lavastus ka kolm inforuumi, mille vahel publik liikuda ei saa. Näitlejad tormavad saalist saali, aga publik püsib paigal. Ehkki ühe etendusega saab vaatajale nõnda osaks vaid fragment jutustatavast loost, pole siiski kohustust teist korda vaatama tulla. Fragmentaarsus ongi Metsanurga taotlus.

«... tuvid minestuses» peegeldab seejuures nüüdisaegse kommunikatsiooniteaduse kõige seksikamaid teemasid: afektiivne kommunikatsioon, kajakambri efekt, tõejärgne diskursus. Nimetatud nähtused omandavad teatrilaval küll utreeritud kuju, kuid mõjuvad siiski äratuntavana.

Juba pealkirjast alates on lavastus nimelt loodud jäljendama (või isegi parodeerima) tänapäevast aruteluruumi, kus domineerivad kiired ja emotsionaalsed reaktsioonid, ent sageli puuduvad mõtestatud sõnad. Ka fraas «Video: Täielik šokk! Sündmuskohal kaos, tuvid minestuses» ei ütle ju midagi selle kohta, mis, kus või miks juhtus, vaid vahendab emotsiooni – ja see emotsioon on ärev.

Tagasi üles