TUUB on moetoode, mis on samal ajal väike, funktsionaalne, ilus, kodumaine ja rohelist mõtteviisi edendav. Trikotaažriie, mis võib olla ühel päeval kleit, teisel seelik, kolmandal sall... — igati rännukirge täis, sest sai ju algusegi kahe hakkaja naise, Tiiu Roosma ja Kadri Vahe, ühisest reisikirest. Kuidas täpsemalt ning sellestki, miks on TUUB ootamatult eriti populaarne lapseootel naiste seas, räägib Tiiu Roosma lähemalt.
Nutikas ja lõbus TUUB ei väsi üllatamast!
Sageli saavad ettevõtted alguse isiklikust vajadusest või sellest, et turul ei pakuta ootustele vastavat toodet. Kuidas TUUB tekkis ja millal alustasite?
Minu esimene moealane avantüür oli pesuettevõtte BonBon Lingerie loomine. Töötasin läbi kõik valdkonnad disainist kuni vabrikute ja kaupluste püsti panemise, ekspordi, frantsiisi ja internetiturunduseni. Lisaks oli vajalik igal hooajal tulla välja uute mudelitega, mis pesu keerukust ja materjalide rohkust arvestades oli igatpidi väga ressursimahukas. Seda kõike ei teinud ma muidugi üksi, alustasime täditütre Katri Saarega ja peale 2008. aasta masu pani pankroti äärel pesufirmale õla all perekond Raudvere. Majanduslangus andis ka selge arusaamise kui õrn on nii keeruline süsteem, eriti kui oled pidevas kasvufaasis. Mul hakkas vaikselt kuskil sees idanema huvi, et kas midagi vajalikku ja ilusat moevallas saaks teha ka väga lihtsalt, kus oleks kõik need variatsioonid koondatud kujul, pluss lisatud jätkusuutlik moment. Andsin endale ülesande viia moetoode maksimaalse lihtsuseni. Kui sa oled mingi otsuse oma südames ära teinud, siis tuleb kogu maailm sulle appi. Head asjad hakkavad juhtuma hästi ruttu, eelkõige õigete inimeste ja olukordade näol. Küsi ja sulle antakse! Vastus oli taastöödeldud kangast torujas multifunktsionaalne toode, mis sobib täiendama ühel või teisel moel iga naise garderoobi.
Tulime turule 2014 suvel. TUUB ei oleks saanud sündida, kui ei oleks olnud Kadrit (Kadri Vahe, toimet.), üht imelist taastöödeldud kangast ja internetti koos sotsiaalmeediaga — TUUB on põhimõtteliselt loodud veebis müümiseks. Hea, et me kokku saime juba palju aastaid tagasi. Kadril on tohutult hea stiilitaju ja keelekasutus ning peen huumor, ta aitas mind Bonis omal ajal palju nii turunduse kontseptsiooni kui ka kollektsioonide loomise juures ja oli kõige silmatorkavam ning elurõõmsam fänn. Tundsime mõlemad, et tahame midagi koos teha. Usume, et energeetilisel tasemel 1+1 ei ole 2, võib olla 3 ja enam. Me olime mõlemad suured reisisellid ning mõtlesime, et miks mitte teha midagi, mida me oskame ja mida vaja läheb. Kõik mängis kokku. Lihtne, onju. Nii ta tuli.
Mäletate Te, mis alustamise juures keeruline oli?
Minimalistliku toote timmimine oli päris kõva tegemine. Superhea kangas oli õnneks olemas, selle ümber me esialgu asja ehitasime. Alustamisel kogu see e-poendus ja süsteemid olid ka pisut uudsed väljakutsed, aga kõik oli meile võimetekohane, seega lihtsalt tuhinal tegime.
Aga mis alustamise lihtsamaks tegi?
Sünergia, teha tahtmine, meie mõlema eelnev töökogemus. Ja loomulikult seesama pikalt seedinud soov teha uuel tasemel ja lihtsalt.
Kui meenutate algusaegu, näiteks seda, et millistel pindadel ja kui suure meeskonnaga alustasite, siis kuidas see kõik tänaseks muutunud on?
Alustasime kodust. Ladu oli ka kodus ja pakke saatsime ise välja, see oli pisut tüütu, samas ka tore. Tänaseks on põhimuutus see, et kõik toimub allhankena. Meie loome ainult idee uuest tootest ning näidised, tootmine ja pakkide saatmine toimivad omade süsteemide kaudu. Meie vaatame, et e-pood funktsioneeriks, kaupa jaguks, toodetest oleks ilusad fotod ja TUUB oleks pildis. Blogi kirjutame ka, kui inspiratsioon peale tuleb.
Enamus tootmistsüklist toimub Eestis, kangad ja pakendid toodetakse Euroopas. Me ei rendi kontorit ja meil pole täna ka lisajõudu tööl. Kodus arvuti taga saab uskumatult palju ära teha ja arvuti käib ju kotiga kaasas, seega saab tuubi-tööd teha igast maailma nurgast, kus on internet. Ma väga tihti ahhetan hardas tänus, et elame ikka ajastul, mis võimalused! Mis selle tagasihoidliku toimetamise miinuspool on — meil ei ole endiselt korralikku eksporti, kuigi süsteemidel on valmisolek olemas, strateegia on enam-vähem paigas ja natukene testitud ka. Me oleme jäänud pisut koduturu menu otsa. See tähendab, et on kuhu areneda. Oleme uue ja uhkema kodulehega poole peal.
Kuidas selle ajaga aga tooted muutunud või arenenud on?
On ikka! Alustasime ühevärvilise taastöödeldud kangast kuute eri tooni TUUBiga. Rahvale meeldis see praktiline ja lustakas sall-seelik-kleit-topp. Lisasime särtsu erinevate mustrite näol. Siis tõime turule samast kangast retuusid, siis sama pere paksemast kangast retuusid. Kliimavöödet ja kundede soove arvestades arendasime meriinovillase TUUBi, mis aplausiga vastu võeti. Samuti on mõned “puuvilla-inimeste” kleidikesed meil valikus. Oleme teinud tootearendust ka kundede soovide järgi: lisanud osadele TUUBidele õlapaelad, lisanud suuruse XXL. Meriino jääkidest toodame TUUBi ülipopulaarset torusalli. Antud hetkel tegeleme pakendamise jätkusuutlikumaks muutmisega.
Aga uusim pommuudis on, et kohe-kohe on tulemas mitu aastat plaanis ja nüüd koroona-rahus arenduse lõppfaasi jõudnud praktilised ja lihtsad mustad püksid. Sobivad kokku TUUBi ja kõige muuga. Nende pükstega võib minna nii teatrisse kui ka trenni, päriselt ka! Lihtsalt VAU! Nad on arendatud mõeldes naistele, aga sobivad täitsa toredasti ka meestele. Kõik oleneb sellest, kas tunned selles lõikes ära ennast või mitte. Oleme proovinud neid täna 20 naisele ja neljale mehele, enamusele on sobinud ja väga meeldinud. Me põleme soovist kundede tagasisidet saada. Kes praegu loeb ja huvi tundma hakkas, pangu end meie uudiskirja listi, sest esimene väike partii saab ilmselt läbi müüdud oma klubi rahvale, ei jõuagi avalikult e-poodi müüki.
Ma olen tähele pannud, et TUUB on eriti populaarne just lapseootel naiste seas, millest see tulla võib?
Vot see on tõesti fenomen, milles meil endil osalus puudub. Me ise ei mõelnud rasedatele eriti, samas esimesel pildistamisel fotograaf Terje Ugandiga tegime ühe naljapildi, kus modellile padja TUUBi alla panime. Kui TUUB valmis sai ja turule tuli, siis hakkas liikuma rasedate seas jutt, et TUUB on lapseootuseks hea. Saime ise ka pildile mõne tuttava kõhu. Recycled TUUB venib 9 kuud kõhuga kaasa ning on kõhu toetaja ka peale sünnitust, modaalist ja viskoosist TUUBiga on tore teha känguru-hooldust ehk nahk vastu nahka kontakti. Uut meriino TUUBi arendades mõtlesime juba spetsiaalselt noortele emadele.
Kuidas Teile üldiselt tundub, mida täna riiete puhul hinnatakse? Mida klient otsib või soovib?
Funktsionaalsust, kvaliteeti ja alati ikka ilu, mis on muidugi subjektiivselt vaataja silmades. Loodame siiralt, et meie planeeti ja inimesi väärtustav suund läheb ka kundedele korda. Hind paraku on oluline paljudele. TUUB on selgelt eestlasele esimesel pilgul natukene kallis, aga samas on see hea, sest siis ostab inimene kaalutletud otsusena, mitte emotsiooni ajel asja nurka seisma. Aga tegelikult on TUUB soodne ost, eriti praegusel pisut kahtlasel ajal on TUUB väärt toode oma multifunktsionaalsusega! Minimalism läheb üha rohkem moodi, on selline pika vinnaga trend, see on lahe. Nõnda veab see planeet veel hea mitu tuhat aastat välja.
Mis siis ikkagi on see põhiline eesmärk või mõte, millest te TUUBiga igapäevaselt lähtute?
Me lähtume inimesest ja keskkonnast. Me teeme ainult neid asju, mida meie ise tahaksime ja millel on selgelt tuntav väärtus. Ja siis natukene ka neid asju, mis kanga kasuliku protsendi muudaks maksimaalselt kõrgeks. Meriinovillaste TUUBide servadest teeme me eelpool mainitud torusalle ja kui materjali salli jaoks ei jätku, siis tulevad sääriseid. Tootearendus on ka patsikumme pakkunud, et viimasedki jupid ära kasutada. Eesmärk ongi arendada ja müüa tooteid, mis on funktsionaalsed, pikalt peetavad ja meeldivad.
Mis TUUBile tulevik toob, millest te veel unistate?
Mina olen oma huvi teraviku tarbimispsühholoogia asemel pööranud inimese murede ja rõõmudele kaasa mõtlemise suunas. Alustasin sel aastal ka õpinguid. Kadri käib taas ülikoolis ja õpib nüüd kunstiteadust. Vanusega kaasneb teatav huvide muutus. See on nii imeline, et inimene saab ja tahab areneda. Seega meid alati ei jagu piisavalt TUUBi jaoks. Meie südamesoov on leida TUUBile uus hooliv perenaine/-mees, kes oleks võimeline jätkusuutlikult viima edasi meie kandvat ideed: eetiliselt toodetud funktsionaalsed rõivad.
Ohoo, see on ju küll pommuudis! Kui tohib küsida, siis keda te kosilasteks ootaks ja mis sellise toreda Eesti brändi eest ka küsitakse tänapäeval?
Tänasel päeval maksab kaubamärk TUUB koos saba ja sarvedega heale uuele perenaisele/-mehele täpselt 2x TUUBi eelmise aasta käibe. Ning kuna koroona on aasta käivet pea kolmandiku võrra kärpinud, siis on ka hind täna ostja poole soodsalt kaldu. Hetkel kui koroona hirmus pooleli jäänud rebrändingu ja kodulehega ühele poole saame, siis jälle hind kerkib, ekspordivõimekuse seisukohast on uus koduleht oluline.
TUUBi lihtne ärimudel ei ole juhuslik valik või parema oskuse puudumine. See on pikaajalise mõttetöö ja tegevuse tulemus. Ta on lihtsalt skaleeritav ja saneeritav. Teisisõnu on TUUBi äri puhul taevas lagi ja samas elab ta üle kõik majanduse kukerpallid, mis on suur väärtus, ma ütleks. Peamiseks TUUBi äri edaspidiseks haldamiseks vajalik ressurss on hea positiivne energia ja digiturunduse oskus, huvi või võimekus teenust sisse osta. Uue omanikuna ma näeme kas ärimeest/-naist, kes oma portfelli soovib juurde saada ühe nutika ja lihtsa skaleeritava-saneeritava elustiili brändi või miks mitte ettevõtja-pere, kus on erinevaid võimekusi, õpihimu ja ärivaistu ning soovi hoida mune erinevas korvis (et kui restoranikett või turismiäri vastu taevast lendab, siis on midagi veel portfellis). Aga eks reaalsus teeb alati omad korrektuurid. Usaldame elu kulgu ja oleme mõnusalt põnevil.
Kui keegi praegu tundis, et kõhus või ajus käis nõks läbi, see kirjutab tiiu@tuub.ee. Räägime.
Vaata TUUBi tegemisi ja loe kindlasti ka blogi www.tuub.ee