Üheainsa kümnendiga jõudis viie eesti mehe asutatud ettevõte Pipedrive tänavu hilissügisel maagilise tähiseni – firma väärtus on nüüd rohkem kui 1 000 000 000 dollarit. Jah, see on üle miljardi! Aga enne, kui Pipedrive selleni küündis, tuli üle elada kohutav ajajärk.
Sügisel 2012 võttis Martin Henk oma naise ja kaks väikest last ning lendas nendega Tallinnast San Francisco külje alla Räniorgu, Silicon Valleysse. Ta oli koos nelja lähima võitluskaaslasega pärast kaht aastat ponnistusi aru saanud, et Eestist üleilmset firmat ikkagi üles ei ehita. Nad vajasid raha, palju raha – lausa miljoneid! –, nagu ikka idufirmad, kelle idee vajab jõudsat kasvatamist, et mitte üksnes juuri alla saada, vaid ka võrseid ajama hakata.
Idee polnud iseenesest teab mis originaalne ega seksikas. Koolitajad Timo Rein ja Urmas Purde olid märganud, kui hädasti vajavad müügiinimesed nende tööd hõlbustavat tarkvara. Mitte sellist, kus ülemused saaks näha, mida alluvad teevad – ja milliseid oli loodud maailmas juba kümneid –, vaid sellist, kus müügiinimesed saaksid ise pidevalt jälgida, kui kaugele nad ühe või teise tehinguga on jõudnud. Säärase tarkvara väljatöötamiseks olidki Rein ja Purde koos Hengi, Ragnar Sassi ja Martin Tajuriga rajanud ettevõtte nimega Pipedrive.
Aga Pipedrive’i arendamine neelas raha. Eesti tuntuimalt müügikoolitajalt Peep Vainult seemneks saadud miljon Eesti krooni (64 000 eurot), pool tema säästudest, sai peagi otsa. Ega ka aasta hiljem San Francisco ärikiirendi kaudu hangitud 120 000 dollarit firmat kuigi kaugele kandnud. Kiirendist hangitud teadmised, kogemused ja sidemed aitasid kaasa niipalju, et mõne kuu pärast oli Pipedrive’il saja maksva kunde asemel tuhat, aga uut raha, mis on hädavajalik tarkvara väljatöötamiseks ja klientidele müümiseks, investoritelt välja kaubelda ei õnnestunud.