Jüri Talvet, keda laiem avalikkus tunneb eelkõige õpetlasena, on pedagoogitöö kõrval ja varjus olnud juba nelikümmend aastat pildil ka poeedina. Tänavu ilmunud «Tsampika ja teisi luuletusi» on minu arvestuste kohaselt tema üheksas kogu. Talvet kirjutab paljuski nii, nagu tema CV ette näeb – see on palju lugenud ja palju reisinud inimese luule. Ning ühtlasi sellise inimese luule, kelle eeskujud ei pärine mitte niivõrd koduste klassikute hulgast, kuivõrd maailmakirjandusest.
Värsid, mis karastatud olematuse esiku tõmbetuules
Uuest raamatust moodustab peaaegu poole vabavärsiline poeem «Tsampika», mis on nii haardelt kui ka mahult igati autori suure sünnipäeva vääriline. Lugeja kohtab siin sama kirjanduslikku käekirja ja teemavalikut, mis annavad tooni ka Talveti sel sajandil ilmunud eelmiste kogude (ning ühtlasi ka kõnealuse kogu teistes) tekstides, kuid «Tsampikas» on sõnadele antud – kui laenata kujundlikku võrdlust fotograafiast – pikem säriaeg ning laiem kaader.
«Tsampika» kirjeldab autori unenäolist lennukisõitu üle Euroopa ning omaenese teadvuse ja mälu maastike. Talvet on lasknud tekstimootori vabajooksule ning kipub kontrollimatult lobisema nagu mõni biitnik. Mistõttu annavad poeemis tooni vabad assotsiatsioonid ja iselaadne nägemuslikkus, teksti semantilist rütmi määrab autori ärkamine ühest mälupildist teise, ühest kujutlusest järgmisesse. Motiivide ja teemade kordumine moodustab põnevaid mustreid.