Kontrafaktiline ajalugu ei peaks võimendama vandenõuteooriate levikut. Valedele pandud klikkide arv ei muuda neid tõeks, kirjutab ajaloolane Veiko Berendsen.
Veiko Berendsen: aparatšiku elutunne külvab mürgiseemneid (1)
Eesti lähiajaloo peatükke kajastavas sarjas «Üle noatera» oli saade Karl Vaino mahavõtmise vandenõust. Autor Rasmus Kagge oli välja mõelnud võimsa kujundi, kuidas Enn-Arno Sillari lend Kremlisse 9. juunil 1988 oli kui liblika tiivalöök, pärast mida oli Nõukogude Liidu kokkuvarisemine ainult aja küsimus. Eks muidugi võib esitada raamjutustuse kommunistide vägitegudest, mis algas sellega, kuidas 1940. aastal Kremli katusele «lendas Vares-Barbarus, tema järel Neeme Ruus», ja lõpeb Arnold Rüütli sangarliku valvelseisakuga Gorbatšovi ees – «siin ma seisan ja teisiti ei või» –, terve eesti rahvas ja tema 700-aastane orjapõlv selja taga. Aga kogu kiidulaul või needmine on nii vähe selgusvõimeline ja nii hinnanguline nagu lapse fantaasia.
Selle sarja žanr on kontrafaktiline ajalugu. Nalja poolest võib ju arutada, kuidas läinuks, kui Lembitul olnuks mõõgavendade ordu vastu kasutada kuulipilduja. «Mis juhtunuks, kui…»-ajalool on ka tõsine sisu, sest tõepoolest võib iga situatsioon areneda mitut moodi. Ajaloolist ettemääratust ei ole. Sel moel on teaduslikult kõige läbitöötatum Ameerika kodusõja küsimus. Mis juhtunuks, kui orjanduslik lõuna võitnuks?