Jõks järeldab, et valitsus on seadusega ette nähtud pädevust ületanud. Mis on selle tagajärg? «Haldusmenetluse seaduse kohaselt on tühine haldusakt, mille on andnud organ, kellel puudub selleks pädevus,» põhjendas ta.
Trahvida pole samuti õigust
Jõksi sõnul ei ole õigust ka maskisunduse eirajat trahvida või sunnirahaga ähvardada.
Jõks tõi välja, et sunniraha saaks kohaldada kolmel juhul:
- isik ei täida valitsuse korralduses ettenähtud nõuet,
- talle on ettekirjutusega antud tähtaeg selle kohustuse täitmiseks ning
- ta jätab ettekirjutuses ettenähtud tähtajaks kohustuse täitmata.
«Pange see nüüd maskikandmise konteksti ja näete, et see ei toimi,» leiab Jõks.
NETS näeb ette rahatrahvi nakkushaiguste tõrje nõuete rikkumise eest, kuid eristab nakkushaiguste tõrje ja tõkestamise. Nakkushaiguste tõkestamise nõuete (milleks võiks maskisundust pidada) rikkumise eest NETS rahatrahvi ette ei näe. «Kelle õigusi maskisundus riivab, võib soovi korral pöörduda 30 päeva jooksul halduskohtusse,» selgitas Jõks.
Tagasi aastas 1994?
Endise õiguskantsleri sõnul on niivõrd lihtsas asjas nagu maskikohustuse kehtestamine puudusi rohkem kui kooseluseaduse-teemalisel uudisel kommentaare. «See tekitab kahtluse, kas näiteks muud viiruse piirangud ettevõtetele on õiguspärased,» imestab ta.
Ta meenutas, et 1994. aastal tunnistas riigikohus põhiseadusega vastuolus olevaks politseiseaduse, mis võimaldas ametnikel seadusliku aluseta rakendada operatiivtehnilisi meetmeid.
Riigikohus sõnas: «Seda, mida põhiseaduse järgi on õigustatud või kohustatud tegema seadusandja, ei saa edasi delegeerida täitevvõimule, isegi mitte ajutiselt ja kohtuvõimu kontrollivõimaluse tingimusel.»
«Kas oleme tõesti tagasi aastas 1994? Öeldakse, et me väärime oma valitsejaid. Mul on põhiseaduslik õigus uskuda, et väärime paremat valitsemist,» leiab Jõks.
Oma arutluskäikude lõpetuseks kinnitab Jõks, et muidugi kannab ka tema maski – aga sugugi mitte kohustuse pärast.