Transport on üks lüli majanduse toimimisahelas. Kuivõrd on sektorit mõjutanud pealesunnitud ümberkorraldused meil ja mujal maailmas, uurisime kahe väiksema väljaspool suuri linnu asuva transpordiettevõtte juhilt. Ebakindlust on omajagu, aga visad mehed ei kavatse alla anda.
Kevad pidurdas transpordifirmade hea hoo
Ise autojuhina palgatööd teinud, 1993. a FIEna transpordiärisse sisenenud ja 2010. a osaühingu Panga Auto asutanud Tarmo Matsik ütles, et tema kallur- ja madelvedusid pakkuval ettevõttel on viis autot. Aktiivses kasutuses on kolm, need teevad tööd kõikjal Eestis, vajadusel Lätiski. Palgal on kolm-neli meest. Kolmveerandi vedudest tellivad pidevad koostööpartnerid, neljandik on juhuslikumat laadi tellimused.
Kõige keerulisem on väikeettevõtte juhi sõnul stabiilse tööjärje tagamine. „Tänavune kevad oli läbi aegade üks raskemaid. Kõik pandi seisma. Aprillist juunini oli olukord väga hapu, juulis sai juba tõsisemalt tööd teha ja ega praegugi nuriseda saa. Eks kallurvedusid on talvel ikka vähem, teenindame peamiselt teedeehitajaid, veame kruusa, liiva ja killustikku, suve teises pooles ja sügisel lisandub vili.”
Jutuga, et tänavu ehitati Eestis palju teid ja kallurvedude nõudlus oli suur, Matsik ei nõustu. Nad on koostööpartneritega arutanud, et tööd on mullusest palju vähem. Mitu aastat ajasid teedeehitajad iga autot tikutulega taga, nüüd oli vaikus. „Kus neid teid ehitati, meie ei tea,” mõtiskles mees. Kas ja millal kallurvedude tegijatele kõvasti tööd ja leiba pakkuvast Rail Balticust või paljuräägitud neljarealistest maanteedest asja saab, ei oska ta samuti arvata.