Ilbak oli emantsipeerunud naine kogu oma ilus ja valus. Ning läbi tema sai võimaluse emantsipeeruda ka lavatants, mis oli kuni 20. sajandi esimese veerandi lõpuni suuresti kinni klassikalise balleti kaanonites. Ilbak oli üks Isadora Duncani isehakanud apostlitest, kes võttis oma suurelt eeskujult üle mitte niivõrd konkreetse tantsumetoodika, vaid pigem üldised kunstilised põhimõtted ning kohendas neid vabalt isiklikele vajadusele ning soodumustele vastavaks. Sama tegi ta oma teoloogilise maailmapildi kujundamisel kristlust, budismi jm kokku segades.
Ilbaku küpsemine nii inimese kui kunstnikuna langes eelmise sajandi teise kümnendisse, mil kääris kõvasti nii poliitikas kui kultuuris: koos uue maailma ja uue inimesega kuulutati mitmest eri kantslist ka uut kunsti, mis pidi osaliselt seda uut maailma ja uut inimest luua aitama. Klassikalise balleti asemele ja kõrvale astuda soovinud vabatants oli üks nendest. Koos tantsuga loodeti vabastada ka oma hing ja keha.
Noored naised, kes tantsisid üksi, klaveri saatel (või kohati ka vaikuses), paljajalu ning poolpaljalt improvisatsioonilisi, müstilisi, eksootilisi, ekstaatilisi ja erootilisi tantse, kujutasid endast sajandi esimesel veerandil suhteliselt avangardset nähtust nii elus kui kunstis. Ilbak jäi sellele esteetilisele ideaalile truuks kuni lõpuni. Ta oli arhetüüpne kunstnik, kes elas üksnes oma loomingule.
1952. aastal, 56 aasta vanuses, äraõitsenuna, kirjutas oma autobiograafias: «Omada pole ma kunagi igatsenud ei meest, ei last, ei kire ilu, ei vara, ei au... Tundus, et see kõik oleks võinud mu peale vajuda, mu üle võimust võtta. Hing ja ilu on mind huvitanud [...] Ilu on kui hõngus, mis läbi meelte imbub hinge ja sealt muudab me elu elatavaks.»
Ilu oli Ilbaku jaoks vist peaaegu alati ühel või teisel moel seotud millegi transtsendentsega. Kogu tema inspiratsioon, kirgastumus ning sisemine rahu ja enesekindlus pärinesid justkui teispoolsusest. Ilbak oli müstik ja metafüüsik – tema Ilu ja Tõde polnud kunagi päris siit maailmast.