Tamm: Aga kas me võime näha Nõukogude rahvuspoliitika erisusi eri piirkondades? Ma pean silmas seda, kas oli erinevusi liiduvabariikide, mis olid loonud rahvusliku identiteedi enne allaneelamist NSV Liidu poolt (nagu Balti riigid), ja teiste vabariikide vahel, millel polnud tugevat Nõukogude-eelset rahvuslikku identiteeti?
Slezkine: Loomulikult oli kõikvõimalikke erinevusi. Nõukogude ühiskorteri eri ruumid nägid välja, olid sisustatud erinevalt, nende elanikud suhtusid erinevalt impeeriumi keskusse ning oma naabritesse ja ülevaatajatesse. Eestlased, muide, olid enamiku arvamuse kohaselt olnud liidus eriliselt kõrge mainega ning kaldunud hoidma distantsi üleliidulistest organisatsioonidest ja vene kultuurielust. Kuid institutsionaalne struktuur (partei, teaduste akadeemia, «loomeliidud», keelepoliitika ja poliitiline käsuahel) oli ühine kõigis liiduvabariikides sõltumata nende nimirahva ajaloost või kohalikust suhtumisest. Eestil, Gruusial ja Türkmenistanil oli väga erinev Nõukogude-eelne minevik, Nõukogude-aegne trajektoor ja sõltumatusejärgne areng, kuid iseseisvumise ajal oli nende institutsiooniline struktuur ühesugune.
Tamm: Pöördugem viimaks teie raamatu peakangelase, ajalooraamatus täiesti ootamatu tegelase, nimelt tohutu hoone poole Moskvas, mida kutsutaksegi «Valitsuse majaks». Te selgitate raamatus, et see on Euroopa suurim elumaja, kus oli 1935. aastal 2655 ametlikku elanikku, kellest ligikaudu 700 olid riigi- ja parteiametnikud. Hoones leidus 505 korterit koos ühiskasutuseks mõeldud ruumidega, mille hulgas olid söökla, toiduainetekauplus, polikliinik, lasteaed, juuksurisalong, postkontor, telegraaf, pangakontor, võimla, pesumaja, raamatukogu, tenniseväljak ja veel mitukümmend ruumi muudeks tegevusteks. Miks te otsustasite just ühele hoonele keskenduda? Kas see on järjekordne näide ilukirjanduse väest? Pean siinkohal eriti silmas Georges Pereci romaani «Elu, kasutusjuhend» ja Juri Trifonovi jutustust «Maja kaldapealsel», mis on mõlemad teie raamatus väga olulisel kohal.