Kui üldine eesmärk on saavutada väiksem energiakulu koos kõrgema elu- ja turvalisusstandardiga, ei ole muutuste läbiviimiseks piisav toetuda vaid sunnitud sotsiaalsetele muutustele, nagu olid seda pandeemiaga kaasnenud piirangud.
Et vältida kliimaohtlikku majandusrööpasse tagasi vajumist, on vaja väga tugevat poliitilist selgroogu. Süsinikumahuka ja fossiilset tooret kasutavate majandusharude esindajate soov on majanduse ennistamine pikalt sisseharjunud rajale. Järeleandmised praegu veel arutluse all oleva kliimaleppe tingimustele võivad kahjuks sündida vägagi kiirelt.4
Praegused otsused mõjutavad aastakümneid
Näiteks on muutused transpordivaldkonnas näidanud, et kliimasõbralikke eesmärke on võimalik võrdlemisi kiirelt saavutada. Seda saab teha inimeste heaolu kahjustamata. Pigem vastupidi – jalgrattasõit ja kergliiklusteed pole mitte ainult energeetiline möödapääsmatus, vaid annab ka inimestele vajaliku liikumiskoormuse. Lisaks ka puhtam õhk ning madalam müratase.
Üsna nähtavalt on isiklik autokasutus kaotamas oma tähendust.
Viis, kuidas tegutsetakse praegu, võttes arvesse kliimaeesmärke majanduse ning sotsiaalse olukorra taastamisel, vermib me tulevikku aastakümneteks. See tähendab nii otsest praeguste otsuste mõju kui ka uue tegutsemiskultuuri loomist, mis võib meid ka tulevasteks kriisideks paremini ette valmistada. Ka Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) juht ütles kevadel, et koroonaviiruse pandeemia puhul ei ole tegu üksnes ülemaailmse tervisekriisiga, see on midagi palju suuremat5.
Kokkuvõttes leiab Covid-19-kriis aset ühe teise, vaiksema, kuid palju pikaajalisema globaalse kriisi, kliimakriisi varjus. Kuigi koroonapandeemia mõju on lühikese ajaperioodi jooksul käegakatsutav, ei piisa sellest siiski kliimamuutuste mõjude vältimiseks ja leevendamiseks ning see kasu võib kiirelt kaduda, kui suundume tagasi tavapärase majandustegevuse juurde.