Meie ooperiteatrite repertuaaripoliitikat ja ooperikülastajate maitse-eelistusi vaadates võib järeldada, et ooper saavutas žanrina 19. sajandi suurte meistrite töödes oma täiuse, ammendas oma sisemise potentsiaali, sai justkui lõplikult valmis. Koguni niivõrd, et hiljem loodud ooperiteosed mõjuvad sellel foonil justkui post-ajaloolistena – kutsumata külalistena, kes jõudsid peole alles siis, kui laua ääres olid kõik kohad juba võetud.
Meie ooperimajadesse pole asja ei moodsatel (Strauss, Berg, Šostakovitš, Britten jt) ega nüüdisaegsetel klassikutel (Glass, Adams, Saariaho, Adès jne), kuid üle-eelmise sajandi tippheliloojate tippteosed, mis on üksnes kinnistanud oma staatust žanri aegumatute visiitkaartidena, käivad üle lava samasuguse regulaarsuse ning vääramatusega nagu ühistransport üle suurlinna keskväljaku.
Viimane kümnend on kujunenud Eesti ooperiskeenel üllatuslikult eelkõige Gaetano Donizetti (1797–1848) retrospektiiviks. Vanemuises esietendusid «Maria Stuarda» (2011) ja «Lucia di Lammermoor» (2016), tuleva aasta märtsis jõuab samas lavale «Linda di Chamounix». Estonia tõi lavastusena viimati välja «Armujoogi» (2014), kontsertettekandes ka «Poliuto» (2009) ja «Anna Bolena» (2016). Pärnu ooperipäevade publik sai 2016. aastal näha ja kuulda Donizetti loomingulise pärandi marginaaliasse kuuluvat muusikadraamat «Peeter I». Reedel esietendus Estonias «Don Pasquale». Kaheksa teost tosinkonna aastaga – pole paha!
Vanamoodsuse võlu ja valu
Moodne ooper elab suurtel lavadel mitte niivõrd uute teostena, mille muusikaline ja sõnaline dramaturgia vastab ajastuväärilisuse abstraktsele ideaalile, vaid lavastusliku režii tüübina, katsena kallata vana veini uutesse lähkritesse. Traditsioonil, mis püüab vanu klassikastaatuses oopereid lavastuslikult ja lavastusdramaturgiliselt kaasaegseks tuunida, on tänaseks päris pikk ajalugu.