18. jaanuar 2009, 20:21
Juhtkiri: bussireisija pettumus
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kui bussireisija loeb kütuse hindade langusest, võiks ta ju särasilmil oodata ka piletihinna langust, kuid siin tuleb tal paraku pettuda, sest bussifirmad sellist sammu ei plaani.
See, kuidas bussiettevõtted piletihindu selgitavad, sõltub alati kontekstist. Kui kütuse hind tõuseb, siis öeldakse hinnatõusu põhjuseks just see. Mõistetavatel põhjustel on mootorikütus selles sektoris hädavajalik ja esimene kulu teenuse osutamisel. Ent kui see ei tõuse, vaid langeb nagu praegu, siis öeldakse, et piletihindu ei saa langetada, sest kütus polevatki suurim kulu, vaid bussijuhi palk neelab enamuse piletitulust.
Tegelikult pelgavad aga bussiettevõtted hoopis seda, et piletihindu langetades võib riik dotatsioone kärpima hakata. Seda aga bussiettevõtjad ei sooviks, sest kasum tuleb ju kuidagi kätte teenida. Seejuures on alati võimalik mugavalt viidata Soomele, kus kõik, mitte ainult bussipilet, maksab palju rohkem. Et ka sealne elatustase on teine, jäetakse targu märkimata.
Kuid kui kohati maksab bussipilet ühest linnast teise rohkem kui samal vahemaal keskmine pereauto bensiinile kulub, siis näib, et piletihindades siiski on veel õhku, mida välja lasta.