Kas me oleme suutelised mütoloogiliste lugude kaudu midagi õppima? Näiteks Homerose «Ilias» räägib Trooja sõjast ning piiblist pärit lugu Taavetist ja Koljatist kannab edasi sõjalist moraali.
Kõik oleneb sellest, mida me sealt otsime. Kui tahame teada, mida juhitavad raketid ja tuumapommid teevad, siis ei ole Homerosest kasu. Ent kui teemaks on inimeste käitumine, siis on minu vastus kindlasti jaatav. Ega ilmaasjata pannud kreeklased Homerose tekste oma hariduses kesksele kohale. Näiteks Aristoteles luges neid lugusid oma õpilasele Aleksandrile.
Seevastu Taaveti ja Koljati lugu võib võtta kui vähemuse taktika harjutust. Sellisena on see asjakohane ka tänapäeval.
Räägime Taaveti ja Koljati loost. Väike, aga tark mees astus vastu füüsiliselt palju tugevamale vastasele. Kui panna see lugu tänapäevaste riikide konteksti, siis mis võimalused on väikeriikidel suurte vastu?
Suurte ja väikeste riikide võrdlus on liiga lihtsustatud. Võtame kasvõi Taaveti ja Koljati loo. Tõsi, Taavet oli Koljatist palju väiksem ja nõrgem, aga ta oli ka palju nutikam, sest kasutas pika ulatusega relva, millele Koljatil ei olnud mingitki võimalust vastata. Kui analüüsite seda taktikalist olukorda lähemalt, siis Taavet mängis õigetele kaartidele ja Koljati võimalused olid eos välistatud.
Kui tuua väikese ja suure võrdlus Balti riikide konteksti, siis vähim, mida te soovite, on astuda Venemaale vastu konventsionaalses sõjapidamises. Tank tanki või hävituslennuk hävituslennuki vastu. Arvestades sõjajõudude vahekorda, ei ole teil mingitki võimalust võitjana väljuda. Teil on sisuliselt kaks valikut. Üks võimalus on ehitada endale tuumarelv, mis aitaks vältida seesuguste konfliktide puhkemist. Teine võimalus oleks valmistuda hästi pikaks sissisõjaks, nagu afgaani mudžahiidid pidasid aastatel 1980–1989.