Debord kirjutab: «Dadaism tahtis kunsti tühistada ilma seda teostamata; sürrealism aga tahtis kunsti teostada ilma seda tühistamata. Situatsionistidest alates välja töötatud kriitiline positsioon on näidanud, et kunsti tühistamine ja teostamine on ühe ja sama kunsti ületamise protsessi lahutamatud aspektid» («Vaatemänguühiskond», tlk A. Saar, 2013, lk 145).
Baudrillard'i simulatsionistlik teooria jätkab truisti kunsti ületamise situatsionistlikku projekti, nähes kõige kurja juurt kunsti neeldumises ühiskondlikku reaalsusesse, esteetilise salapära ja illusiooni kadumises. Selles mõttes on Baudrillard'i kunstikriitika sügavalt hõllanduslik, ta leinab seda (kujuteldavat) aega, kui kunst suutis veel hoida saladust, luua illusiooni tõest; tänapäevane kunst «ei paku mulle ei illusiooni ega tõde» (lk 86), nendib ta heitunult.
Kunst ei suuda enam hoida distantsi reaalsusega, vaid on asunud reaalsust muutma kunstiks. Just reaalsuse estetiseerimine, kõikide asjade ülendamine «esteetilisteks banaalsusteks» (lk 30), sellise olukorra soosimine, kus «kunsti banaalsus seguneb reaalse maailma banaalsusega» (lk 142), märgib Baudrillard'i hinnangul kaasaegse kunsti lõppu (või isegi «ajaloo lõppu», nagu ta möödaminnes mainib, lk 142). «Kunst mattub reaalsusse, selle asemel et saada reaalsuse sümboolseks mõrtsukaks, selle asemel et teostada reaalsuse kaotamise kunsttükk» (lk 149). Ja siit loogiline kokkuvõte: «Just selsamal põhjusel, objektiivse banaalsusega üha enam segunedes, on ka kunst, mis enam elust ei erine, muutunud ülearuseks» (lk 161).
«Mida te täna pärast orgiat teete?»
Baudrillard'i passeistlikus skeemis kuhtus kaasaegne kunst iseenda raskuse all, hääbus omaenda edusse. Kunsti lõpp sai alguse «modernsuse orgiast», nagu ta seda nimetab, mis oli «kõiki valdkondi haarav vabanemise eksplosiivne liikumine» (lk 107) – vabastati seksuaalsus, vabastati teadvustamata tungid, vabastati naised, vabastati poliitika, vabastati tootmisjõud ja vabastati kunst. «Kui soovite minu arvamust,» nendib Baudrillard 1987. aastal, «siis tänaseks on kõik lastud vabaks, liisk on langenud ja me kõik seisame vastamisi võtmeküsimusega: MIDA TEHA PÄRAST ORGIAT?» (lk 107).