Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Rohuküla-Heltermaa laevatee pudelikael vajab lahendust

Copy
Süvenduslaev Vlieree alustab Rohuküla sadamas teed Rukki kanali poole 14. septembri õhtul.
Süvenduslaev Vlieree alustab Rohuküla sadamas teed Rukki kanali poole 14. septembri õhtul. Foto: Peeter Ude

Ööl vastu 15. septembrit algas järjekorras kuues Rukki kanali hooldussüvendus. Veeteede ameti laevateede osakonna juhataja Kert Süsmalainen ütles, et eesmärk on eemaldada kanalisse setetest tekkinud vall ning tagada laevatee minimaalne sügavus 5,2 meetrit. Töö maksumus on 379 000 eurot, hanke võitis Inseneriehitus.

Rohuküla-Heltermaa pudelikael on rajamisest saati olnud pisut üle kahe kilomeetri pikkune lõik Rukkirahust põhja poole. 20. sajandi alguses tsaariarmee hävitajatele rajatud 4,5 meetri sügavust kanalit on hiljem korduvalt süvendatud ja puhastatud. Meri kannab selle aja jooksul setteid täis ja laevade sõukruvid kuhjavad laevatee keskele valli. 2018. aasta märtsis pidi TS Laevad madala vee ja jää tõttu sõidukite Hiiumaale viimiseks käiku panema ajutise Virtsu-Heltermaa parvlaevaliini, Rohukülast väljunud parvlaev Leiger võttis peale vaid autota reisijaid. Madal veetase või tugev tuul võivad parvlaevaliikluse praegugi ootamatult seisma panna.

Saatan peitub setetes

TS Laevade juhatuse liige juhatuse esimehe ülesannetes ning peakapten Guldar Kivro ütles, et Rukki kanali sügavus pole probleemiks mitte ainult madala veega.

«Kui pärast süvendamist on kanali sügavus 5,2 meetrit ja meie täislastis laeva süvis neli meetrit, siis jääb kiilu alla 1,2 meetrit vett. Nullist madalama veetasemega tuleb meil kanalis kiirust vähendada, et laeva vajumine oleks minimaalne,» selgitas Kivro. Kuigi pehmete setete riivamine tavaliselt laevale suuremaid vigastusi ei tekita, on põhjapuude reisilaevale kallis lõbu. Pärast iga sellist vahejuhtumit tuleb teha ohutusjuurdlus. Lisaks tuukritöödele võib vajalikuks osutuda laeva dokkimine, remont või ümberseadistamine. Need pole odavad tööd, lisaks maksab laeva seisuaeg.

Tagasi üles