Kas oleme aga valmis muutma rahastamist selliselt, et anname väiksemale koolile rohkem raha. Jah, see võib olla õigustatud, et näiteks Hiiumaa õpilased ei peaks käima mandril gümnaasiumis.
Kindlasti aga mitte, et ülal pidada Tallinna väikest gümnaasiumit. Praegune arvutuskäik näitab, et eeltoodud 28 õpilast klassis ongi mõistlik arv, alates millest saab gümnaasium hakkama.
Kus mõistliku kaugusega ligipääs vähegi lubab, tasub aga vaadata oluliselt suuremat õpilaste hulka. Näide oli toodud palga kohta, sama loogika kehtib ka sisseseade kohta, näiteks raamatukogu või laboriseadmed.
Riik ja omavalitsused ei ole nii rikkad, et osta 200 komplekti seadmeid, mis seisaksid enamuse ajast kasutult, kui oleks võimalik hakkama saada hulga vähemaga ja kasutada neid hulga tihedamini.
Õpilaste valikute vähendamine läheb vastuollu seaduses toodud mõttega, et gümnaasiumis saab õpilane valida oma tee.
Üle Eesti peaks kõik õpilased saama võrdse lähtepositsiooni ligipääsuks edasisele haridusele.
Kuigi koolid peavad täitma riikliku õppekava sätteid, on oht, et osad koolid hakkavad raha kokku hoides eemalduma seaduse mõttest.
Kolme paralleeliga kool saab palgata 3-4 keeleõpetajat ja tagada sellega mitme võõrkeele õpetuse, ühe paralleeliga gümnaasiumi võimalus on siin palju väiksem.
Kolme paralleeliga gümnaasium kujundab selgelt eristuvad õppesuunad, ühe paralleeliga gümnaasiumil on seda teha palju raskem.
Äärmusena võib püüda õppesuunad kujundada sisuliselt kattuvatena ja nii tekitada sisuliselt pseudosuunad oma koolile või hoolitseda, et kõigil ühe kandi õpilastel oleksid sarnased huvid.
Kolme paralleeliga gümnaasiumi saab pakkuda rohkem valikkursusi, ühe paralleeliga gümnaasiumi võimalused on siin palju väiksemad ja jällegi äärmusena võib kool püüda piirata õpilaste ligipääsu valikkursustele (valikud jäävad paberile ja ametnike jaoks).
Õpetaja palga vähendamine ei ole samuti hea mõte. Tekib oht, et kvalifitseeritud õpetajad ei taha minna tööle väiksesse gümnaasiumisse.
See aga on igal juhul vastuolus eesmärgiga tagada kõigile õpilastele võrdne lähtepositsioon.
Lisaks sellele oleks taoline õpetajate tasustamise diferentseerimine vastuolus õiglustundega, sest õpetajatöö tulemuslikkust ei saa mõõta vaid õpilaste arvust lähtuvalt.
Kuidas iganes õiglustunne leiab oma väljenduse rahastamismudelis, igal juhul ei tohi löögi alla seada antava hariduse kvaliteeti.