Füüsik Ago Samoson tunneb muret rahvusvahelise transpordikorralduse pärast.
Ago Samoson: Ülem-Vantaa (1)
Kuus aastat tagasi avaldatud (1) Rail Balticu ainsa «tasuva» momendina leidsin selle kasutamise Berliini lennuväljade laiendusena, siis reisiks USA läänerannikule. Vastupidi RB pooldajate lamemaalikule demagoogiale ei tule kütusekulu rongiga sõites märgatavalt väiksem lendamisest (2,3), aga siiski väheneb kasvuhooneeffekt ja muidugi lennukis tervisele kahjuliku liikumispiirangu tingimustes veedetud aeg. 2014 a ennustustest on hakanud täituma intelligentse ja vähemsaastava autoliikluse tekkimine. Autonoomne pikivahe hoidmine tagab väiksema energiakulu, parema ohutuse ja maantee efektiivsema kasutamise. Aga lennujaamade delokaliseerimise idee võiks uuesti ette võtta nii Tallinki toetamise kui Eesti rahvusliku lennukompanii masendava opereerimise kontekstis. Väheste eranditega reisib eestlane nüüd igale poole vahemaandumisega Riias või Helsingis. Märkimisväärne ökonoomsus (3-4l/100km) reisija kohta on saavutatud suurte reaktiivlennukitega, kasutades ära atmosfääri hõredust 10 km kõrgusel ja turbiinide kõrgeid pöördeid. Need eelised ei rakendu 80 km Vantaa, isegi mitte 3x pikemal Riia lennul. Tekib kohe mõte kasutada Rail Balticu «Berliini» ideed hoopis Ülemiste lennujaama laiendamiseks Vantaani. Selleks on mitmeid soodustavaid argumente. Lennuliikluses on kombeks saata ekipaazhe teele lainetena. Palju lende väljub üsna kitsas ajalises aknas. Lennujaama kohustuslike protseduuride (passikontroll jne) hulka on koroona ajastul, mille lõppu ei olegi põhjust oodata, lisandunud ka meditsiiniline testimine, mis pikendab veelgi lennujaamas viibimise aega. Seega saab laevagraafiku kohandada enamuse reiside väljumisaegadega, samas kasutada meresõidu 90 minutit vajalike protseduuride läbiviimiseks. Helsingi sadamatest on eribussiga otse lennuki juurde umbes poole tunni sõit, mis ei erine oluliselt ainuüksi väravast lennukisse jõudmise ajast. Bussi- ja paadisõit on jalgratta järel konkurentsitult kõige ökonoomsemad liikumisviisid. Ääremärkusena võib imestada miks pandi esimesel võimalusel kinni Paldiski -Sassnitzi laevaliin mis viis autoreisijad mõnusasti «Euroopasse» 22 tunniga.