Suure suve lõpumeetritel arutlesin mitmete asja sees olevate inimestega õpetaja rolli üle praeguses haridussüsteemis ja n-ö kaasavast haridusest. Vana koolmeistri Peep Leppiku sõnu kasutades peab ütlema, et pisuhänd on loodud. Ja see pisuhänd ei taha veel kuskile kaduda, sest temaga peab lõpmata palju tegelema. Nii on bürokraatia ette näinud ja teadupärast on süvariik oma hälvetega toimivam kui miski muu.
Tellijale
FOOKUS ⟩ Raivo Kokser: kaasav haridus ei asenda erikoole
See üldinimlikuna esitatud nähtus, mis peaks kõrgema humanismi vaimus vedama nõrgemaid edasi ning andma neile koolis eduelamust ja positiivset kogemust, ei saavuta kahjuks alati oma eesmärki. Kaasav haridus peaks ideaalis olema Tootsi klass, kus kõigile on loodud õppimiseks parimad tingimused. Einsteinid toetavad ja õpetavad nõrgemaid klassikaaslasi. Nii saavad tugevamad õpilased varajase õpetajapraktika ja võimaluse olla vähem võimekatele eeskujuks.
Idee järgi peaks see olema vastastiktoime. Füüsikas võib elektriline vastastiktoime avalduda tõmbumise või tõukumisega, ja mida suurem laeng, seda suurem mõju. Kaasava hariduse vastastiktoimesse on aga sisse kirjutatud vasturääkivus.