Valatakse nii elavate kui ka surnute verd
Kõigest mõni kuu pärast seda, kui eesti kultuur sai rikkamaks esimese täispika – sisu poolest täielikult hauatagusele elu võimalikkuse postulaadile ehitatud – õudusfilmi poolest, milleks on Urmas Eero Liivi «Kiirtee põrgusse», ilmus Indrek Hargla koostatud miniantoloogia «Ülestõusjad ja kodukäijad». Viimases võib näha mõttelist järge Hargla varem kokku pandud kolmele temaatilisele kogumikule: «Õudne Eesti» (2005), «Eestid, mida ei olnud» (2017) ja «Vinguv jalaluu» (2018).
«Ülestõusjad ja kodukäijad» koondab kaksteist varem ilmumata ning rohkem või vähem spetsiaalselt selle kogumiku tarbeks kirjutatud Eesti-teemalist teksti kohalikelt autoritelt, kellest veerand on naised. Lugude tegevus toimub nii olevikus, minevikus kui ka tulevikus, siit leiab paralleelreaalsusi, alternatiivseid ajaloovisioone, ühe arvutimängumaailma jne. Peaaegu igas loos valavad autorid hoogsalt nii elavate kui ka surnute verd.
Mitu kogumikus leiduvat teksti osutavad kaudselt sellele, mida Indrek Hargla jutustuses väljendatakse selgesõnaliselt preestrist tegelaskuju suu läbi: «Surm on elu osa, surm toob välja meie inimlikkuse» (lk 65). Ehkki nii meie elukogemus kui ka teadus kinnitavad, et elu ja surma piiri saab ületada kõigest ühes suunas ning pöördumatult, on fantaasiakirjanduse võimuses mängida läbi ka teistsugused stsenaariumid ning virgutada seeläbi meie tegelikkusetaju, moraaliteadvust ning kujutlusvõimet.
Või üritada koguni defineerida ümber senikehtivat arusaama sellest, mis on bioloogiline elu. Mida enamik selle kogumiku tekste püüabki teha, olles sageli väljapeetud moel väljendusraskustes teatud piiripealsete eksistentsivormide kirjeldamiseks sobivate terminite leidmisel tavakeelest. Nagu näiteks: «Nad olid elusad nukud, aga nad olid elus, või vähemasti ei olnud nad surnud» (lk 46); «nad ei ole surnud /.../ nad on piiratud eluvõimega indiviidid» (lk 219).