Aga pöörde teeb võimalikuks siiski eelkõige tehnoloogiline areng, mis on muutnud utoopilised või liiga kallid lahendused kasutatavaks. Vesinikuenergeetika on üks neist.
Euroopa Komisjon on seadnud vesinikuenergeetika arendamise energiasüsteemi saastevabaks muutmise üheks prioriteetseks suunaks. Eesmärk on lähema viie aasta jooksul vesiniku tootmiseks käiku anda kokku vähemalt kuue gigavati tootmisvõimsusega elektrolüüsereid. Võrdluseks olgu öeldud, et Ida-Virumaa soojuselektrijaamade koguvõimsus on veidi alla kahe gigavati. Aastaks 2030 peab vesiniku tootmisvõimsus kasvama 40 gigavatini, mis võimaldaks toota kuni 10 miljonit tonni vesinikku looduslikult puhta elektrolüüsi teel.
Tänases lehes annab vesinikuenergeetika arengust ja võimalusest ülevaate Tartu Ülikooli keemilise füüsika professor akadeemik Enn Lust. Tema hinnangul on eesmärk täiesti saavutatav, kui uus koroonalaine või muud ootamatud tegurid arengut ei pidurda. Kõige perspektiivikamaks peab ta vesiniku kasutamist transpordis.
Kuigi vesinikuelementidel sõiduautod on turul juba seitse aastat, ei suuda nad veel kaua võistelda elektriautoga. Põhiline takistus on vesinikujaamade taristu puudus, samas kui akulaadijad saab paigaldada kõikjale, kuhu ulatub elektrivõrk. Teisiti on olukord rongide, busside, rekade, ekskavaatorite ja muude raskemasinatega. Praeguse tehnoloogia juures vajaks need sellise kaaluga akusid, mille kõrval koorma jaoks palju ruumi ei jääks.
Energiasisalduse poolest on vesiniku- ja diislikütus võrreldava mahukaaluga ning nende tankimine palju kiirem akude laadimisest.
JUHTMÕTE
Rohetehnoloogiates toimub praegu väga kiire areng. Võtmeküsimus on selles, kuidas saaks Eesti muuta rohetehnoloogia tarbijast selle loojaks ja välismaale eksportijaks.