Päevatoimetaja:
Marek Kuul

Indrek Sirk: osa elektrilisi tõukerattaid tuleb kasutuselt kõrvaldada (5)

Copy
Vandeadvokaat Indrek Sirk.
Vandeadvokaat Indrek Sirk. Foto: Mihkel Maripuu

Kolmkümmend aastat tagasi tundis liikluseeskiri vaid kolme sõidukit: auto, jalgratas ja mopeed. Nüüd on lisandunud pisimopeed, tasakaalu- ja robotliikur, kirjutab liiklusjurist Indrek Sirk.

Kõiki tänaval liikuvaid masinaid ei saagi mõne konkreetse sõidukitüübi alla paigutada. Üks liiklusseaduse põhimõtetest on lahendada viivitamata mistahes liikluses tekkiv eluline probleem. Välistada tuleb olukord, kus seaduseaugu tõttu saavad inimesed viga. Juriidiliselt on see siiani toiminud – mõnikord on see küll arengut piiranud, kuid vähemalt on olnud raamistik. Nii oli tasakaaluliikuri, elektrijalgratta ja ka robotliikuriga. Senised kogemused aga ei aita meid edasi, kuna neid sõidukeid ei ole hakatud nii massiliselt kasutama nagu elektriga liikuvat tõukeratast.

Elektritõukeratas on rüütatud kenasse kesta nagu suhkur meie toidu sees. Kui seda kasutada mõistlikult, siis on ta kasulik ja meeldiv. Paraku ei suuda või ei taha mõned inimesed aru saada sellega kaasnevatest ohtudest ning seetõttu on vaja reegleid. Esimese sammuna võttis meie riik ignorantse suuna. Kiire ja mõistliku reguleerimise asemel kuulutati elektriline tõukeratas seadusest väljapoole jäävaks ning tavapärase keelamise asemel hoopis lubati reegliteta tänavatele. Enamik inimesi on olnud mõistlikud ning kasutanud riigiesindajate soovitatud «talupojamõistust». Paraku ei ole talupojamõistus kalibreeritud ning arusaam ohutust käitumisest on erinev. Kõige ohtlikum on olukord, kus inimene ei saagi aru oma tegevuse ohtlikkusest.

Liiklejate mõistlikkus kinkis ametnikele ühe suve ja andis võimaluse kehtestada selge reeglistik käesolevaks aastaks. Pingutusi tehti ning kevadel jõudis elektritõukerattaid reguleeriv liiklusseaduse muudatus ka riigikogu töölauale, kuid sellegi suve peame hakkama saama ilma seaduse raamideta. Seni kutsume elektrilist tõukeratast endiselt jalakäija abivahendiks, kuid paraku on see karjuvas vastuolus nii liiklusseaduse kehtiva kui ka kehtestatava regulatsiooniga.

Tagasi üles